Wortelkanaalbehandeling

Onder het zichtbare gedeelte van een tand of kies bevindt zich één of meerdere wortels. De wortel zit in het kaakbot en zorgt ervoor dat tanden en kiezen stevig in de kaak vastzitten. In elke wortel loopt een wortelkanaal met daarin bindweefsel, zenuwvezels en kleine bloedvaten. Dit wordt ook wel pulpa genoemd.

Wortelkanaalbehandeling, ontstoken weefsel in het wortelkanaal kan voor veel pijn zorgen en is bovendien slecht voor de gezondheid

Een ontsteking in het wortelkanaal. De kies moet worden gereinigd om te genezen.

De pulpa kan ontstoken raken door een infectie via een gaatje (cariës), een lekkende vulling of na een harde klap op uw tand. Omdat de pulpa onder andere bestaat uit zenuwvezels, kan zo’n ontsteking voor hevige tand- of kiespijn zorgen. Het kan ook voorkomen dat u het niet merkt. Welke situatie het ook is, het is erg belangrijk dat de infectie wordt bestreden. Wanneer de infectie lang blijft bestaan, kan het omliggende weefsel ontstoken raken en het kaakbot gedeeltelijk door ontstekingsweefsel worden vervangen. Hierdoor komen tanden en kiezen los te staan in de kaak, waardoor ze uiteindelijk verloren kunnen gaan.
Bij de wortelkanaalbehandeling wordt het wortelkanaal gereinigd. De bacteriën worden daarmee zo veel als mogelijk weggehaald. Vervolgens wordt het wortelkanaal met een vulling weer netjes afgesloten. Door de reiniging van de kanalen wordt de oorzaak van de ontsteking weggenomen en kan het lichaam deze ontsteking genezen. Kijk voor meer informatie over de wortelkanaalbehandeling ook op de website van de Nederlandse Vereniging voor Endodontologie (NVvE).

Ziet u op tegen een wortelkanaalbehandeling?

Wij horen vaak dat men opziet tegen een wortelkanaalbehandeling. Dit is begrijpelijk, maar niet nodig. Onze tandartsen en endodontologen zijn zeer ervaren in hun werk. De wortelkanaalbehandeling vindt plaats onder lokale verdoving. Dit betekent dat u vrijwel niets voelt. Wanneer u het prettig vindt, kan uw behandelaar tijdens de behandeling stap voor stap vertellen wat er gaat gebeuren. Neem voordat er gestart wordt met de behandeling zorgvuldig onze website en de brieven door. Zo bent u goed voorbereid en weet u wat u te wachten staat.

Vind een praktijk bij u in de buurt

Een wortelkanaalbehandeling wordt doorgaans uitgevoerd door de tandarts. De complexe(re) gevallen worden geholpen door een tandarts met aandachtsgebied endodontologie of de tandarts-endodontoloog.

Filter
Wortelkanaalbehandeling:

Veelgestelde vagen over een wortelkanaalbehandeling

Heeft u naar aanleiding van bovenstaande informatie nog een vraag? Bekijk dan onze pagina met meest gestelde vragen.