Tandenknarsen en kaakklemmen

Tandenknarsen en kaakklemmen (ook wel bruxisme genoemd) komt zowel bij kinderen als volwassenen voor en gaat meestal vanzelf over. Als dat niet zo is, kan het leiden tot slijtage van het gebit, breken van vullingen. verdikte kauwspieren, spierpijn of kaakgewrichtsproblemen. Bij zwaardere vormen van tandenknarsen en kaakklemmen kunnen gezondheidsproblemen optreden zoals chronische hoofdpijn of pijnlijke kaakgewrichten. Daarnaast zorgt tandenknarsen en kaakklemmen voor snellere slijtage van de glazuurlaag en kunnen de tanden pijn gaan doen.

Symptomen van tandenknarsen en kaakklemmen

Het is niet exact bekend waarom de één tandenknarst en de ander niet. Vaak spelen meerdere factoren een rol. Het kan zijn omdat de tanden en kiezen in de boven- en onderkaak niet goed op elkaar aansluiten. Mogelijke andere oorzaken die worden genoemd zijn: stress, alcohol, roken, slaapstoornissen, bepaalde medicijnen en drugs. Tandenknarsen gebeurt vooral ’s nachts, terwijl het kaakklemmen zowel ’s nachts als overdag kan gebeuren. Als u ’s nachts tandenknarst, merkt u dat meestal zelf niet. U kunt letten op symptomen als tanden waar stukjes afgebroken zijn en last van uw kaken. Het kan zijn dat uw partner merkt dat u tandenknarst of dat uw tandarts of mondhygiënist slijtage aan uw gebit signaleert.

Oplossing voor tandenknarsen en kaakklemmen

De meestgebruikte methode om tandenknarsen te voorkomen is een speciaal bitje dat de boven- en onderkaak gescheiden houdt. Zo kunt u niet meer met uw tanden en kiezen over elkaar schuiven, wat slijtage voorkomt. Daarnaast kan een kaakfysiotherapeut (orofaciaal fysiotherapeut) u helpen om het tandenknarsen of kaakklemmen te stoppen of te verminderen. Onze tandartsen denken graag met u mee in het vinden van een oplossing.

Veelgestelde vragen over tandenknarsen en kaakklemmen

Heeft u naar aanleiding van bovenstaande nog vragen over de tandenknarsen en kaakklemmen? Bekijk dan onze pagina met veelgestelde vragen. Wilt u meteen een afspraak maken? Dat kan ook. Ga dan naar onze pagina met alle tandartspraktijken.

Bron: NVGPT (via KNMT)