Mondzorg voor topsporters

Uit Brits onderzoek blijkt dat bijna 300 deelnemers aan de Olympische Spelen van 2012 in Londen die in het Olympisch dorp de tandarts bezochten ernstige gebitsproblemen hadden. Veel topsporters lijken zich onvoldoende te realiseren dat infecties en pijn in de mond wel eens een streep door hun medailleambities kunnen beteken.

Verbazend

“De mondgezondheid is belangrijk voor de gezondheid en prestaties van topsporters”, zegt tandarts-directeur Bart Vinke van Dental Clinics. “Het is verbazend dat zoveel topsporters – mensen die veel tijd en energie in hun fysieke capaciteiten investeren – onvoldoende aandacht aan hun mondgezondheid besteden. Het is het goed dat deze onderzoeksresultaten naar buiten worden gebracht, want daardoor groeit het besef dat de mondgezondheid onlosmakelijk verbonden is met de algemene gezondheid en de sportprestaties negatief kan beïnvloeden. Bij Dental Clinics bieden we in overleg met sportclubs speciale begeleiding voor topsporters.”

Specifieke bedreigingen

De mond van topsporters kent specifieke bedreigingen. Ter voorbereiding op en tijdens wedstrijden worden vaak suikervrije en koolhydraatrijke maaltijden en drankjes geconsumeerd. De hoge zuurgraad van koolhydraatrijke sportdranken gaat gepaard met een verhoogd risico op tanderosie. Verder is bekend dat bij sporters die veel bezig zijn met het behalen en behouden van het juiste gewicht, de kans op eetstoornissen groot is. Eetstoornissen kunnen gepaard gaan met veelvuldig overgeven en daardoor de mondgezondheid bedreigen.

Tandbederf en tanderosie

De onderzochte atleten hadden vaak last van tandbederf (55%) en tanderosie (45%). Bij 75% van de groep was de mondhygiëne schrikbarend slecht en bij 15% was sprake van ernstige tandvlees- en kaakbotaandoeningen. Volgens de Britse onderzoekers ervoer een deel van de atleten de gebitsklachten als buitengewoon hinderlijk. 18% van de groep stelde dat hun trainingen en prestaties tijdens de spelen eronder leden. De sporters waren vooral afkomstig uit Afrika, Zuid-Amerika en Europa.

Bronnen: