‘Gezonde’ drankjes schadelijk voor gebit

Drankjes die als gezond worden gepresenteerd of gezien kunnen meer suiker bevatten dan we denken. Uit onderzoek door de Universiteit van Glasgow blijkt dat veel consumenten het suikergehalte in milkshakes, smoothies en andere fruitdrankjes onderschatten. Oppassen dus, want het nuttigen van te veel suikers is slecht voor uw gebit.

‘Gezonde’ drankjes

Consumenten hebben geen idee hoeveel calorieën en suikers ‘gezonde’ drankjes zoals appelsap, sinaasappelsap, energiedrankjes en smoothies bevatten. Bij een onderzoek door de Universiteit van Glasgow werd 2.000 mensen gevraagd een schatting te geven van het aantal theelepels suiker in verschillende drankjes. De deelnemers bleken het suikergehalte van drankjes die gezond lijken te onderschatten: ze dachten dat daar twee tot vier suikerklontjes minder in zaten dan eigenlijk het geval was. Bij een drankje op basis van grapefruit zaten ze er zelfs bijna achttien theelepels naast. Het suikergehalte van koolzuurhoudende frisdranken werd juist overschat.

Calorieën

De proefpersonen hielden gedurende een week hun drinkgewoonten bij. Hieruit bleek dat ze gemiddeld dagelijks 450 calorieën consumeerden via drankjes: bijna een kwart van de dagelijkse energiebehoefte. Veel deelnemers stonden er niet bij stil hoeveel calorieën ze alleen al via drinken binnen kregen. Maar wat je drinkt, kan net zo schadelijk zijn voor je lichaam als wat je eet! Ook drankjes die gezond lijken, zoals fruitsappen en smoothies, kunnen veel suiker bevatten. Het kan dus verstandig zijn om ze door water of lightdranken te vervangen.

Suikers

Als u vaak voedingsmiddelen gebruikt waarin suiker en zetmeel zitten, loopt u een groter risico op gaatjes in uw tanden en kiezen.  Suikers worden aan veel voedingsmiddelen toegevoegd: aan frisdrank, frisdrank, vruchtensap, yoghurtdrank en wijn, en aan snoep, koek etc. En er zitten ook van nature suikers in producten zoals fruit. Zetmeel zit in aardappels, pasta’s, brood, crackers en peulvruchten.

7 eet- en drinkmomenten

Het beste advies voor het behoud van een gezond gebit is het verminderen van het aantal eet- en drinkmomenten per dag. De kans op gaatjes is klein als u drie hoofdmaaltijden per dag gebruikt en maximaal vier keer iets tussendoor eet en/of drinkt. Zo krijgt uw gebit voldoende kans om zich te herstellen. Dranken als water, koffie en gewone thee zonder suiker hebben geen invloed op het gebit: die kun je onbeperkt gebruiken!

Meer weten? Lees hier alles over voeding en een gezond gebit.

Bron: