De ervaring van: tandarts-directeur Alain Patho

“Managen zonder verder te komen in m’n vak? No way!”

De ervaring van tandarts-directeur Alain Patho van tandartsengroepspraktijk Dental Clinics NieuwegeinZo’n zes maanden geleden besloot Alain Patho in te gaan op de uitdaging om tandarts-directeur te worden van Dental Clinics Nieuwegein. ‘Na ampele overweging’, zoals dat heet. Want als je 31 bent, liggen er ook andere mogelijkheden open. Maar Patho voelde dat hij binnen de structuur die Dental Clinics biedt de  praktijk en zichzelf verder kan ontwikkelen.

Van een uitdaging kun je echt wel spreken als het gaat om een mondzorgpraktijk met vijftien behandelkamers, in een gebouw van drie etages, met in principe alle tandheelkundige disciplines in huis, inclusief twee operatiekamers en een tandprotheticus. Voordat de praktijk vanaf maart jl. onder de vlag van Dental Clinics ging varen, had Patho hier al zeven jaar gewerkt, “ongeveer zes dagen per week. Ik wil mezelf voortdurend ontwikkelen. Heb veel cursussen in reconstructieve tandheelkunde en implantologie gevolgd. Passie? Dat is niets te veel gezegd!”

Interessante opleiding

Dental Clinics stelt in elke praktijk naast de praktijkmanager een tandarts-directeur aan. Die is specifiek verantwoordelijk voor de kwaliteit van de tandheelkundige zorg. Niveau-ontwikkeling en bijscholing van de tandartsen valt daaronder. Ook het afhandelen van gecompliceerde klachten van patiënten. En bijvoorbeeld het organiseren van casusbesprekingen, brainstormsessies en andere bijeenkomsten die de kwaliteit van het zorgteam versterken.
Toen Patho ja had gezegd tegen de functie, kreeg hij er weer een opleiding bij. Hij hoort bij de eerste lichting voor wie Dental Clinics een opleiding van een jaar verzorgt. Zowel bestaande als aankomende tandarts-directeuren worden getraind op diverse onderwerpen, om samen met hun team de beste kwaliteit van zorg te kunnen bieden. “Superinteressant. Ook om meer inzicht in jezelf te krijgen in zo’n leidende rol, en hoe je kunt omgaan met andere typen mensen, of dat nou collega’s of patiënten zijn. Leuk is ook dat je grondig kennis maakt met de visie waarop Dental Clinics is gebouwd. “Lachen is leven” klinkt goed, maar je moet het wel dóórtrekken naar alle facetten van je praktijk. Patiënten moeten tevreden het pand verlaten, maar even goed moeten je team er iedere dag met plezier naar binnen gaan!”

“We waren hier al best veel bezig met de vigerende richtlijnen. Maar het blijkt onder de vlag van Dental Clinics echt nog beter te kunnen. Dat past bij mijn drang naar perfectie.”

Patho is zeer te spreken over de brede ondersteuning vanuit Dental ClinicBrede ondersteuning

Patho is zeer te spreken over de brede ondersteuning vanuit Dental Clinics. Of het nu gaat om hygiëne en veiligheid, dossiervorming of klachtenafhandeling: het wordt krachtig ondersteund met zorgvuldig uitgewerkte praktijkrichtlijnen: “We waren hier al best veel bezig met de vigerende richtlijnen. Maar het blijkt onder de vlag van Dental Clinics echt nog beter te kunnen. Dat past bij mijn drang naar perfectie.” Daarbij ontbreekt het niet aan eigen speelruimte. Zo werkt binnen Dental Clinics een team van tandartsen voortdurend aan een lijst van materialen die, binnen de richtlijnen, het beste van de markt vertegenwoordigen. “Maar kom ik op een implantologiecursus in aanraking met een nieuw type botmateriaal, dan kan ik dat in onze praktijk introduceren. Mits goed onderbouwd natuurlijk.”

Sparring partner

Patho voelt zich goed ondersteund. Van regiopraktijkmanager tot en met directeur, hij ervaart iedereen als gemakkelijk aanspreekbaar: “In een praktijk van deze omvang neem je niet zo maar beslissingen. Binnen Dental Clinics vind je als je dat nodig hebt heel snel een sparring partner.” Hij legt de lat hoog: “Onze praktijk moet een boegbeeld kunnen zijn voor de organisatie. Bovendien streef ik ernaar dat we met alle disciplines die we in huis hebben steeds complexere reconstructieve tandheelkunde aan kunnen. Naast alles wat we nu aan eigen patiënten en via verwijzing kunnen aanbieden.”

“Ik sta zeker vier dagen aan de stoel. Het vak is veel te leuk.”

Ik sta zeker vier dagen aan de stoel. Het vak is veel te leuk, aldus tandarts-directeurTandarts blijven

Tot slot: wordt directeur niet snel een dagtaak? Dat is ondenkbaar voor Patho: “Ik sta zeker vier dagen aan de stoel. Het vak is veel te leuk. Combinatie en variatie vind ik prikkelend en leerzaam. Maar zou ik uitsluitend moeten managen, dan stopte ik er direct mee. En belangrijker nog: dat past ook niet binnen de visie van Dental Clinics. Hoe zou ik collega’s vakinhoudelijk kunnen stimuleren als ik mezelf niet bleef ontwikkelen?”

Tabndarts-directeur van tandartsengroepspraktijk?

Bron artikel: Nederlands Tandartsenblad