uit 19.806 reviews

Op deze pagina hebben wij de meest gestelde vragen over parodontitis voor u op een rij gezet. Wij doen ons uiterste best om u van alle informatie over de oorzaak en de behandeling te voorzien. Mocht uw vraag er niet tussen staan, bel of mail dan naar uw tandartspraktijk.

Wat zijn de symptomen van parodontitis?

Parodontitis doet vaak geen pijn. De symptomen van parodontitis zijn:

• Rood, slap en gezwollen tandvlees
  • Gevoelig of pijnlijk tandvlees tijdens het tandenpoetsen
  • Bloedend tandvlees bij het tandenpoetsen of bij het eten van harde dingen
  • Vieze smaak of slechte adem
  • Gevoeligheid voor temperatuurverschillen
  • Losser staande tanden of ontstaan van ruimte tussen de tanden die er eerst niet was
Wat is de oorzaak van parodontitis?

Parodontitis wordt veroorzaakt door slechte mondhygiëne. Andere factoren van parodontitis zijn erfelijkheid, stress en roken. Ook zwangerschap, verschillende systemische ziekten en medicijngebruik kunnen een rol spelen bij parodontitis.

Is parodontitis gevaarlijk?

Als parodontitis niet op tijd wordt behandeld, dan kan dat vervelende gevolgen hebben en gevaarlijk zijn. Door parodontitis kan het kaakbot worden aangetast, wat verlies van kiezen en tanden tot gevolg kan hebben. Bovendien blijkt uit steeds meer wetenschappelijk onderzoek dat tandvleesproblemen de algehele gezondheid negatief kunnen beïnvloeden. Zo hebben mensen met parodontitis een hoger risico hebben op een beroerte, een verhoogde bloeddruk, suikerziekte type 2, reuma en hart- en vaatziekten. Daarbij kan parodontitis voor zwangerschapscomplicaties zorgen, zoals een laag geboortegewicht of vroeggeboorte.

Is een parodontitis behandeling pijnlijk?

Als de tandarts of mondhygiënist de pockets tussen uw tanden en kiezen meet of reinigt, dan kan dit gevoelig of zelfs pijnlijk zijn. Voor sommige tandvleesbehandelingen kunt u voor een verdoving kiezen.

Kun je genezen van parodontitis?

Ja, je kunt genezen van parodontitis door zelf te zorgen voor een goede mondhygiëne en door een professionele reiniging door de tandarts of mondhygiënist. Wel is het zo dat verloren kaakbot niet meer terug komt. Je kunt zelf tandplak verwijderen door te poetsen en ragers en/of stokers te gebruiken. Als de tandarts of mondhygiënist erg diepe of moeilijk bereikbare pockets niet volledig kan reinigen, dan kan het nodig zijn om een flap-operatie uit te voeren.

Is parodontitis besmettelijk?

Door het uitwisselen van speeksel, kunnen de bacteriën uit uw mond bij een ander terechtkomen. Ondanks dat deze bacteriën zich verspreiden is een tandvleesontsteking meestal niet besmettelijk. Wanneer de ontvanger van de bacterie een sterk afweersysteem heeft dan zal deze persoon geen tandvleesontsteking krijgen. Maar wanneer het afweersysteem slecht is en ook de mondhygiëne niet op orde is, dan kan er wel een tandvleesontsteking ontstaan.

Wat is juveniele parodontitis?

Ook op jonge leeftijd kunnen tandvleesproblemen ontstaan. De term juveniele parodontitis wordt gebruikt voor patiënten met parodontitis vanaf de puberleeftijd tot 20 jaar. Juveniele parodontitis komt in twee vormen voor: lokaal (LJP) en gegeneraliseerd (GJP).

Wat kost een parodontitisbehandeling?

Voordat het behandelingstraject voor parodontitis start krijgt u van ons een begroting. Daar zult u verschillende tariefcodes van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) op terugvinden. Op deze pagina vindt u meer informatie over de kosten van een parodontitisbehandeling.

Wat is de vergoeding voor parodontitis vanuit de verzekeraar?

Hoeveel vergoeding u krijgt voor uw parodontitis behandeling hangt af van uw aanvullende tandartsverzekering. U kunt dit navragen bij uw verzekeraar en teruglezen in uw polisvoorwaarden.

Dental Clinics - Gezondheid & het gebit – Dental Clinics

Je bent van harte welkom!

Nieuwe patiënt?