Zwangerschap en uw mondverzorging

Wanneer u zwanger bent of een zwangerschapswens heeft, is het belangrijk extra aandacht aan uw gebit te besteden. Door hormoonschommelingen heeft u namelijk meer kans op (tandvlees)problemen. Deze problemen zijn niet alleen schadelijk voor uzelf, maar zorgen ook voor risico’s voor de gezondheid van uw baby.

Zwangerschapsgingivitis

Tandvleesontsteking, ook wel ‘zwangerschapsgingivitis genoemd, treedt met name op vanaf de derde maand van de zwangerschap. Tijdens de zwangerschap is er sprake van een verhoogde ontstekingsreactie. Sommige vrouwen reageren hierdoor sterker op de aanwezigheid van tandplak. Het tandvlees kan dan roder en opgezwollen zijn en tijdens het tandenpoetsen bloeden. Om dit voor te zijn, is het belangrijk tandplak zo goed mogelijk te (laten) verwijderen.

Vroeggeboorte door parodontitis

Uit onderzoek blijkt dat er een verband is tussen parodontitis (een tandvleesontsteking waarbij ook het kaakbot wordt aangetast) en een te vroeg geboren kind of een kind met een laag geboortegewicht.

Heeft u een zwangerschapswens en een tandvleesontsteking? Dan is het belangrijk de ontsteking voor de zwangerschap te laten behandelen. Wanneer parodontitis tijdens de zwangerschap ontstaat, is het belangrijk de ontsteking tussen week 13 en week 27 van de zwangerschap te laten behandelen.

tandarts Monster - tandarts Dental Clinics Monster

Tips voor na de geboorte

Het duurt nog een paar maanden, maar de doorbraak van het eerste tandje komt sneller dan u denkt. Neem uw kind vanaf dat moment mee naar de tandarts. We geven u graag tips over hoe u het gebit van uw kind het beste kunt verzorgen.

Daarnaast kunt u bij Dental Clinics, samen met uw kind, mee op Expeditie Tandarctica! Tijdens deze expeditie leren kinderen spelenderwijs alles over de onderwerpen die te maken hebben met een gezonde mond.

Tijdens de zwangerschap is er sprake van een verhoogde ontstekingsreactie. Sommige vrouwen reageren hierdoor sterker op de aanwezigheid van tandplak. Dit kan een tandvleesontsteking, zoals gingivitis of parodontitis, veroorzaken. Het is dus belangrijk extra aandacht aan uw gebit te besteden tijdens uw zwangerschap.

• Zorg voor maximaal 7 eet- en drinkmomenten per dag. Moet u vanwege uw zwangerschap vaker eten, spoel dan telkens na met water.
  • Poets uw tanden twee keer per dag twee minuten met een fluoride tandpasta.
  • Reinig dagelijks de ruimte tussen uw tanden en kiezen met ragers of tandenstokers.
  • Bezoek regelmatig uw tandarts en/of mondhygiënist.

Ontstoken tandvlees is bij veel mensen niet pijnlijk en daardoor moeilijk vast te stellen. Let daarom goed op onderstaande symptomen en neem contact op met uw tandarts of mondhygiënist als u last heeft van:

• rood en gezwollen tandvlees;
  • bloed bij poetsen of tijdens het eten;
  • vieze smaak of slechte adem.

Ja, u heeft tijdens uw zwangerschap een verhoogd risico op tandvleesontsteking. Uw tandarts en/of mondhygiënist kan u helpen dit te signaleren en kan u eventueel tip geven hoe u deze ontsteking kunt voorkomen.

Ja. Laat uw behandelaar weten dat u zwanger bent. Sommige behandelingen zullen uitgesteld worden tot na de zwangerschap.

Het maken van een röntgenfoto bij de tandarts tijdens de zwangerschap is veilig. De tandarts maakt alleen röntgenfoto’s van het gebit of de kaak. De straling die u hierbij binnenkrijgt is zeer gering en komt niet in de buurt van de vrucht. Wacht u toch liever tot na de zwangerschap? Geef dit dan aan bij uw tandarts.

Er is een aantal zaken waar u rekening mee moet houden:

Overgeven tijdens de zwangerschap
In de eerste maanden van de zwangerschap kan het voorkomen dat u vanwege ochtendmisselijkheid moet overgeven. En hoewel u waarschijnlijk geneigd bent direct uw tanden te poetsen, kunt u hier beter even mee wachten. Het maagzuur maakt het glazuur kwetsbaar. Door direct te poetsen, is de kans groter dat u het glazuur wegpoetst. Tip: spoel uw mond goed met water of een fluoride mondspoelmiddel.

Eten tijdens de zwangerschap
Door ochtendmisselijkheid tijdens de zwangerschap eten vrouwen over het algemeen weinig en vaak. De kans op gaatjes neemt toe, omdat het aantal eetmomenten toeneemt en de zeven keer per dag overschreden wordt. Probeer daarom vast te houden aan de reguliere maaltijden. Dit heeft een positieve invloed op uw algemene gezondheid en de gezondheid van uw gebit.

Aften tijdens de zwangerschap
Door de hormonale veranderingen tijdens de zwangerschap kunt u last krijgen van aften. Dit zijn pijnlijke zweertjes of blaasjes in de mond. Op deze pagina leest u meer over het voorkomen van aften en wat u moet doen bij aften.