Ga naar de hoofdinhoud
Dental Clinics - Patienten – Dental Clinics
uit 21.923 reviews

Wanneer je zwanger bent of zwanger wilt worden, is het belangrijk extra aandacht aan je gebit te besteden. Door hormoonschommelingen heb je namelijk meer kans op (tandvlees)problemen. Deze problemen zijn niet alleen schadelijk voor jouzelf, maar zorgen ook voor risico’s voor de gezondheid van jouw baby.

Zwangerschapsgingivitis

Tandvleesontsteking tijdens de zwangerschap, ook wel ‘zwangerschapsgingivitis genoemd, treedt met name op vanaf de derde maand. Tijdens de zwangerschap is er sprake van een verhoogde ontstekingsreactie. Sommige vrouwen reageren hierdoor sterker op de aanwezigheid van tandplak. Het tandvlees kan dan roder en opgezwollen zijn en tijdens het tandenpoetsen bloeden. Om tandvleesontsteking tijdens de zwangerschap voor te zijn, is het belangrijk tandplak zo goed mogelijk te (laten) verwijderen. Dat doe je door je mondhygiëne op peil te houden door goede dagelijkse verzorging en door een bezoek aan de mondhygiënist.

Dental Clinics - tandvleesontsteking tijdens zwangerschap voorkomen

Vroeggeboorte door parodontitis

Uit onderzoek blijkt dat er een verband is tussen parodontitis (een tandvleesontsteking waarbij ook het kaakbot wordt aangetast) en een te vroeg geboren kind of een kind met een laag geboortegewicht.

Heb je een zwangerschapswens en een tandvleesontsteking? Dan is het belangrijk de ontsteking voor de zwangerschap te laten behandelen. Wanneer parodontitis tijdens de zwangerschap ontstaat, is het belangrijk de ontsteking tussen week 13 en week 27 van de zwangerschap te laten behandelen.

tandarts Monster - tandarts Dental Clinics Monster

Tips voor na de geboorte

Het duurt nog een paar maanden, maar de doorbraak van het eerste tandje komt sneller dan je denkt. Neem jouw kind vanaf dat moment mee naar de tandarts. We geven je graag tips over hoe je het gebit van jouw kind het beste kunt verzorgen.

Daarnaast kun je bij Dental Clinics, samen met jouw kind, mee op Expeditie Tandarctica! Tijdens deze expeditie leren kinderen spelenderwijs alles over de onderwerpen die te maken hebben met een gezonde mond.

Veelgestelde vragen over zwangerschap en de tandarts

Tijdens de zwangerschap is er sprake van een verhoogde ontstekingsreactie. Sommige vrouwen reageren hierdoor sterker op de aanwezigheid van tandplak. Dit kan een tandvleesontsteking, zoals gingivitis of parodontitis, veroorzaken. Het is dus belangrijk extra aandacht aan jouw gebit te besteden tijdens jouw zwangerschap.

Ontstoken tandvlees is bij veel mensen niet pijnlijk en daardoor moeilijk vast te stellen. Let daarom goed op onderstaande symptomen en neem contact op met jouw tandarts of mondhygiënist als je last hebt van:

• rood en gezwollen tandvlees;
  • bloed bij tandenpoetsen of tijdens het eten;
  • vieze smaak of slechte adem.

Overgeven tijdens de zwangerschap
In de eerste maanden van de zwangerschap kan het voorkomen dat je vanwege ochtendmisselijkheid moet overgeven. En hoewel je waarschijnlijk geneigd bent direct je tanden te poetsen, kun je hier beter even mee wachten. Het maagzuur maakt het glazuur kwetsbaar. Door direct te poetsen, is de kans groter dat je het glazuur wegpoetst. Tip: spoel jouw mond goed met water of een fluoride mondspoelmiddel.

Eten tijdens de zwangerschap
Door ochtendmisselijkheid tijdens de zwangerschap eten vrouwen over het algemeen weinig en vaak. De kans op gaatjes neemt toe, omdat het aantal eetmomenten toeneemt en de zeven keer per dag overschreden wordt. Probeer daarom vast te houden aan de reguliere maaltijden. Dit heeft een positieve invloed op jouw algemene gezondheid en de gezondheid van jouw gebit.

Aften tijdens de zwangerschap
Door de hormonale veranderingen tijdens de zwangerschap kun je last krijgen van aften. Dit zijn pijnlijke zweertjes of blaasjes in de mond. Op deze pagina lees je meer over het voorkomen van aften en wat je moet doen bij aften.

• Zorg voor maximaal 7 eet- en drinkmomenten per dag. Moet je vanwege je zwangerschap vaker eten, spoel dan telkens na met water.
  • Poets je tanden twee keer per dag twee minuten met een fluoride tandpasta.
  • Reinig dagelijks de ruimte tussen je tanden en kiezen met ragers of tandenstokers.
  • Bezoek regelmatig je tandarts en/of mondhygiënist.

Ja, je hebt tijdens je zwangerschap een verhoogd risico op tandvleesontsteking. Jouw tandarts en/of mondhygiënist kan je helpen dit te signaleren en kan je tips geven hoe je tandvleesontsteking kunt voorkomen.

Ja. Laat jouw behandelaar weten dat je zwanger bent. Sommige behandelingen zullen uitgesteld worden tot na de zwangerschap.

Het maken van een röntgenfoto bij de tandarts tijdens de zwangerschap is veilig. De tandarts maakt alleen röntgenfoto’s van het gebit of de kaak. De straling die je hierbij binnenkrijgt is zeer gering en komt niet in de buurt van de vrucht. Wacht je toch liever tot na de zwangerschap? Geef dit dan aan bij jouw tandarts.

Bronnen