Apexresectie

Als een wortelkanaalbehandeling niet toereikend is om een wortelpuntontsteking te verwijderen,  kan de ontsteking chirurgisch worden schoongemaakt. Zo’n behandeling heet een apexresectie, ook wel wortelpuntbehandeling.

De apexresectie stap voor stap

Onder het zichtbare gedeelte van een tand of kies (de kroon), bevindt zich de wortel. In iedere wortel loopt minimaal één wortelkanaal. Dit kanaal is gevuld met pulpa die bestaat uit bindweefsel, zenuwvezels en kleine bloedvaten. Deze pulpa kan ontstoken raken door bijvoorbeeld tandbederf, een lekkende vulling of een val. In dat geval voert uw tandarts een wortelkanaalbehandeling (of endodontologische behandeling) uit. Het wortelkanaal wordt schoongemaakt en afgesloten met een vulling tot aan de wortelpunt.

Het is niet altijd mogelijk om het wortelkanaal helemaal tot aan de wortelpunt schoon te maken. Een tand of kies kan bijvoorbeeld een sterk gekromde wortelpunt hebben of een al eerder geplaatste wortelstift hebben. Wanneer het niet mogelijk is om het wortelkanaal helemaal schoon te maken, kan er bij de wortelpunt een ontsteking ontstaan of blijven bestaan, die zich uitbreidt naar het kaakbot. Zo’n wortelpuntontsteking kan ook lange tijd na een wortelkanaalbehandeling nog optreden.

Tijdens een apexresectie maakt de behandelaar een kleine snee in het verdoofde tandvlees en klapt dit iets open. Vervolgens boort hij met een klein boortje door het bot naar de punt van de wortel en haalt het ontstekingsweefsel weg. Vaak wordt er ook een stukje van de wortelpunt weggehaald. Dan vult hij meestal het einde van het wortelkanaal op met een kleine vulling. Op deze manier wordt het kanaal afgesloten, waardoor nieuwe ontstekingen in de toekomst zoveel mogelijk worden voorkomen. Als de behandelaar klaar is, hecht hij het tandvlees. Na verloop van tijd groeit er weer bot terug in de holte die door de ontsteking is ontstaan. Meestal komt u een paar dagen na de behandeling terug voor controle en om de hechtingen te verwijderen.

Een apexresectie heeft alleen zin na een goed uitgevoerde wortelkanaalbehandeling.

Na de behandeling

Voor een goede wondgenezing is het normaal reinigen van de tanden en kiezen zeer belangrijk. Wees in het begin wel voorzichtig rondom de wond en de hechting. U krijgt een recept voor spoelmiddel of mondspray om het behandelde gebied mee te desinfecteren. Na de controle en het verwijderen van de hechtingen mag u weer normaal poetsen.

Meer informatie? Bekijk hier de meest gestelde vragen

Afspraak maken? Bel dan naar de praktijk