Ga naar de hoofdinhoud
uit 21.923 reviews

Wat is een apexresectie?

Een apexresectie, ook wel wortelpuntbehandeling genoemd, is een chirurgische ingreep. Deze ingreep wordt uitgevoerd wanneer het niet mogelijk is om het ontstoken wortelkanaal helemaal tot de wortelpunt schoon te maken tijdens het uitvoeren van een wortelkanaalbehandeling.

Waarom een apexresectie?

Onder het zichtbare gedeelte van een tand of kies (de kroon), bevindt zich de wortel. In elke wortel loopt minimaal één wortelkanaal. Dit kanaal is gevuld met pulpa. Deze pulpa kan ontstoken raken door bijvoorbeeld tandbederf, een lekkende vulling of een val. In dat geval voert je tandarts een wortelkanaalbehandeling (of endodontologische behandeling) uit. Tijdens deze behandeling wordt het wortelkanaal goed gereinigd en afgesloten met een vulling tot aan de wortelpunt.

In sommige gevallen is het niet altijd mogelijk om het wortelkanaal helemaal tot aan de wortelpunt schoon te maken. Een tand of kies kan bijvoorbeeld een sterk gekromde wortelpunt hebben of een al eerder geplaatste wortelstift hebben. Wanneer het niet mogelijk is om het wortelkanaal helemaal schoon te maken, kan er bij de wortelpunt een ontsteking ontstaan of blijven bestaan, die zich uitbreidt naar het kaakbot. Zo’n wortelpuntontsteking kan ook lange tijd na een wortelkanaalbehandeling nog optreden.

Om dit te voorkomen, wordt een apexresectie uitgevoerd. Een apexresectie kan alleen uitgevoerd worden na een goed uitgevoerde wortelkanaalbehandeling.

Dental Clinics - DC Nootdorp 2024 04

De stappen bij een apexresectie

Een apexresectie wordt in een aantal stappen uitgevoerd. Hieronder hebben wij de stappen verder toegelicht.

1. Het tandvlees wordt verdoofd.
  2. Er wordt een kleine snee in het verdoofde tandvlees gemaakt.
  3. Met een klein boortje wordt door het bot naar de punt van de wortel geboord.
  4. Het ontstekingsweefsel wordt weggehaald. Vaak wordt er ook een stukje van de wortelpunt weggehaald.
  5. Het einde van het wortelkaneel wordt opgevuld met een kleine vulling. Op deze manier wordt het kanaal afgesloten, waardoor nieuwe ontstekingen in de toekomst zoveel mogelijk worden voorkomen.
  6. Het tandvlees wordt gehecht.

Veelgestelde vragen over een apexresectie

Heb je nog meer vragen over een apexresectie? Lees dan alle veelgestelde vragen over het uitvoeren van een apexresectie of neem contact op met jouw tandarts.

Apex betekent punt, resectie betekent verwijderen.

Je wordt plaatselijk verdoofd, waardoor de behandeling over het algemeen vrijwel pijnloos is.

De tandheelkundige tarieven worden elk jaar vastgesteld door de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) en zijn geldend voor alle tandartsen in Nederland. Deze tarieven vind je op onze website. Bekijk deze pagina om te zien welke codes er worden gebruikt bij het uitvoeren van een apexresectie.

Wij raden je aan om contact met je zorgverzekeraar op te nemen om te kijken of de behandeling wordt vergoed. Je ontvangt voorafgaand aan de behandeling een begroting.

Het uitvoeren van een apexresectie duurt ongeveer één uur. Dit geldt alleen voor de chirurgische behandeling aan de wortelpunt, die alleen zin heeft na een goed uitgevoerde wortelkanaalbehandeling. Lees hier meer over een wortelkanaalbehandeling.

Na de behandeling kan er soms wat napijn ontstaan, de wond moet genezen. Dit verdwijnt vanzelf na enkele dagen tot een week. Je kunt de napijn met een goede pijnstiller onderdrukken.

Dental Clinics - Gezondheid & het gebit – Dental Clinics

Je bent van harte welkom!

Nieuwe patiënt?