Apexresectie

Wanneer een wortelkanaalbehandeling niet toereikend is om een wortelpuntontsteking te verwijderen, kan de ontsteking chirurgisch worden schoongemaakt. Zo’n behandeling heet een apexresectie; ook wel wortelpuntbehandeling genoemd.

Waarom een apexresectie?

Onder het zichtbare gedeelte van een tand of kies (de kroon), bevindt zich de wortel. In elke wortel loopt minimaal één wortelkanaal. Dit kanaal is gevuld met pulpa die bestaat uit bindweefsel, zenuwvezels en kleine bloedvaten. Deze pulpa kan ontstoken raken door bijvoorbeeld tandbederf, een lekkende vulling of een val. In dat geval voert uw tandarts een wortelkanaalbehandeling (of endodontologische behandeling) uit. Tijdens deze behandeling wordt het wortelkanaal goed schoongemaakt en afgesloten met een vulling tot aan de wortelpunt.

Het is niet altijd mogelijk om het wortelkanaal helemaal tot aan de wortelpunt schoon te maken. Een tand of kies kan bijvoorbeeld een sterk gekromde wortelpunt hebben of een al eerder geplaatste wortelstift hebben. Wanneer het niet mogelijk is om het wortelkanaal helemaal schoon te maken, kan er bij de wortelpunt een ontsteking ontstaan of blijven bestaan, die zich uitbreidt naar het kaakbot. Zo’n wortelpuntontsteking kan ook lange tijd na een wortelkanaalbehandeling nog optreden.

De stappen

Een apexresectie kan alleen uitgevoerd worden na een goed uitgevoerde wortelkanaalbehandeling. Hieronder wordt stap voor stap uitgelegd hoe de behandeling in zijn werk gaat.

• Eerst wordt er een kleine snee in het verdoofde tandvlees gemaakt.
  • Met een klein boortje wordt door het bot naar de punt van de wortel geboord.
  • Het ontstekingsweefsel wordt weggehaald. Vaak wordt er ook een stukje van de wortelpunt weggehaald.
  • Het einde van het wortelkaneel wordt opgevuld met een kleine vulling. Op deze manier wordt het kanaal afgesloten, waardoor nieuwe ontstekingen in de toekomst zoveel mogelijk worden voorkomen.
  • In de laatste stap wordt het tandvlees gehecht.

Na verloop van tijd groeit er weer bot terug in de holte die door de ontsteking is ontstaan. Meestal komt u een paar dagen na de behandeling terug voor controle en om de hechtingen te verwijderen.

Veelgestelde vragen over een apexresectie

Heeft u naar aanleiding van bovenstaande informatie nog vragen over de behandeling? Bekijk dan de pagina met veelgestelde vragen.