Ontstoken tandvlees

Een gezond gebit heeft alles te maken met gezond tandvlees. Wist u dat 1 op de 10 Nederlanders last heeft van ernstig ontstoken tandvlees? Daarnaast blijkt uit onderzoek dat er een verband is tussen tandvleesproblemen en aandoeningen zoals diabetes en hart- en vaatziekten. Het is dus belangrijk om ervoor te zorgen dat uw tandvlees gezond blijft.

Ontstoken tandvlees voorkomen

Ontstoken tandvlees voorkomen doet u door uw gebit tweemaal per dag zorgvuldig te reinigen. De tandarts of mondhygiënist kan uitleggen hoe u voedselresten en tandplak het beste kunt weghalen met hulp van een tandenborstel, ragers, tandenstokers of floss. De tandarts regelmatig bezoeken is ook belangrijk voor de controle van de gezondheid van uw tandvlees. Wanneer het nodig is, kan dit bezoek gecombineerd worden met het verwijderen van tandsteen en het gladmaken van de tandoppervlakken.

Ontstoken tandvlees kan leiden tot parodontitis

Ontstoken tandvlees ziet er rood, slap en gezwollen uit én het kan bloeden bij het poetsen of eten. Dit heet gingivitis. Het lastige van gingivitis is dat u zelf niet altijd doorheeft dat u gingivitis heeft. Omdat veel mensen geen pijn ervaren, zijn ze zich niet of onvoldoende bewust van dit probleem. Deze ontsteking kan zich verder uitbreiden naar het kaakbot. Dat noemen we parodontitis. Als er niets aan de ontsteking gedaan wordt, gaat de parodontitis van kwaad tot erger. Uiteindelijk kan kaakbot worden afgebroken, waardoor tanden en kiezen los gaan staan en zelfs kunnen uitvallen. Onderstaande video van de Nederlandse Vereniging van Parodontologie geeft u uitgebreide informatie over gingivitis en parodontitis en de behandeling daarvan.

Uitleg parodontitis en gingivitis

Vraag de tandarts of mondhygiënist om advies als:

• Het tandvlees bij het tandenpoetsen gevoelig of pijnlijk is;
  • Het tandvlees rood of gezwollen is;
  • Het tandvlees bloedt bij het tandenpoetsen of het eten van harde dingen zoals appels;
  • U last hebt van een vieze smaak of slechte adem;
  • Tanden en kiezen gevoeliger worden voor temperatuurverschillen;
  • U zwanger bent en merkt dat uw tandvlees bloedt/gevoelig is.

Het cijfer van uw tandvlees

Uw tandarts, mondhygiënist bekijkt bij elke periodieke controle hoe gezond uw tandvlees is en hoe diep de ruimten tussen uw tanden en tandvlees zijn. Uw tanden en kiezen krijgen een cijfer naar aanleiding van het Periodiek Parodontaal Screening (PPS). Afhankelijk van uw mondgezondheid maken we een passend behandelplan.

Veelgestelde vragen over ontstoken tandvlees

Heeft u een vraag over ontstoken tandvlees, gingivitis of parodontitis? Bekijk dan deze pagina met veelgestelde vragen.