Implantaten

Een implantaat is een kunstwortel die in het kaakbot wordt geschroefd. Zo heeft u weer een basis voor een kroon, brug of prothese. Het implantaat biedt ook houvast voor een overkappingsprothese ofwel klikgebit. Met deze ‘kunstwortel’ zijn ontbrekende tanden of kiezen op een esthetisch verantwoorde manier te vervangen. Een implantaat kan worden ingebracht om één, meerdere of zelfs alle tanden en kiezen te vervangen. Implantaten worden gemaakt van titanium, een materiaal dat het lichaam over het algemeen goed verdraagt.

De behandeling

Een implantaat wordt onder plaatselijke verdoving ingebracht. Nadat de verdoving is ingebracht, maakt de tandarts het tandvlees los op de plaats waar het implantaat moet komen. Hij boort een gaatje in het kaakbot, waar het implantaat in wordt geplaatst. Vervolgens hecht hij het tandvlees. Bij plaatsing van meerdere implantaten herhaalt hij deze handelingen. Vervolgens plaatst hij de kroon, brug of overkappingsprothese. De meeste mensen hebben weinig last van de behandeling. Tegen eventuele napijn van de behandeling of gevoelig tandvlees kunt u een gewone pijnstiller nemen. Na drie tot zes maanden is het implantaat stevig in het bot verankerd.

Afhankelijk van de moeilijkheidsgraad, wordt de behandeling in fasen gedaan:

1. Informatie en uitgebreid vooronderzoek;
  2. Het maken van een behandelplan met begroting;
  3. Bespreken van het definitieve behandelplan;
  4. Uitvoeren van eventueel noodzakelijke voorbehandelingen;
  5. Uitvoeren van het definitieve behandelplan: aanbrengen van de implantaten, suprastructuren, kronen, bruggen en protheses;
  6. Controle en nazorg op korte en lange termijn.

Na de ingreep

• Na een operatieve ingreep is er altijd een zekere mate van napijn. De verdoving is na 2 tot 4 uur uitgewerkt. Indien nodig kunt u de voorgeschreven pijnstillers gebruiken. Na 1-2 weken worden de hechtingen verwijderd, tenzij oplosbare hechtingen worden gebruikt.
  • Na 12-24 weken wordt er gecontroleerd of de implantaten zijn vastgegroeid.
  • Hierna worden afspraken gemaakt om de definitieve voorziening te maken.

Zijn er mogelijke complicaties?

Een implantaat behandeling wordt doorgaans succesvol uitgevoerd, maar soms zijn er complicaties:

• Enig bloedverlies, zwelling, lichte mate van koorts, pijnklachten, blauwe plekken en een beperkte mondopening. Deze symptomen verdwijnen doorgaans binnen enkele dagen.
  • Het kan zijn dat tijdens de behandeling blijkt dat, ondanks positief vooronderzoek, het plaatsen van een implantaat niet mogelijk is.
  • Er kunnen complicaties ontstaan, zoals ontstekingen van het bot en tandvlees en/of gevoelsstoornissen van lip of kin bij implanteren in de onderkaak.
  • Er moet worden gezorgd voor een goede mondhygiëne in verband met het behoud van het implantaat. Indien de mondhygiëne onvoldoende is kan er mucositis (ontstoken tandvlees) of peri-implantitis (botafbraak rond het implantaat) ontstaan.
  • Roken en parodontale behandelingen in het verleden zijn een groot risico voor het helen van het wondbed rond het implantaat en vergroten de kans op mucositis of peri-implantitis.
  • Als u diabeet bent is de kans groter dat het implantaat, mucositis of peri-implantitis niet vastgroeit.
  • Indien u bloedverdunners gebruikt en onder behandeling van de trombosedienst staat is de kans op nabloeding aanwezig. Neemt u dan zeker contact op met uw behandelaar!
  • Er is een risico dat het implantaat niet goed vastgroeit en verwijderd moet worden.

Zeldzame complicaties tijdens of na de behandeling:

• Het ontstaan van een kleine opening van de mondholte naar de neusbijholte (mogelijk bij trekken kies in bovenkaak);
  • Beschadiging van een zenuw als gevolg van de verdoving of van het trekken zelf (mogelijk bij trekken van een kies in onderkaak);
  • Ontstoken bloeduitstorting of abces.
  • Vertraagde wondgenezing.
  • Ontsteking van het deel van het bot waar de wortel zat.

Veelgestelde vragen

Wanneer is een behandeling met implantaten mogelijk?

Een implantaat kan worden ingebracht om een, meerdere of zelfs alle tanden en kiezen te vervangen. Voorwaarde is dat uw kaakbot volgroeid is. Dit betekent dat implantaten kunnen worden ingebracht bij mensen vanaf ongeveer 18 jaar. Er moet voldoende gezond kaakbot zijn om de implantaten goed te kunnen verankeren. Ook het tandvlees moet gezond zijn. De tandarts beoordeelt aan de hand van röntgenfoto’s of u voldoende kaakbot heeft en of het gezond is. Tegenwoordig is het mogelijk nieuw kaakbot te laten ontstaan op plaatsen waar er te weinig van is.

Hoe lang duurt de behandeling?

De duur van de behandeling is 45 tot 90 minuten, afhankelijk van het aantal implantaten en de moeilijkheidsgraad van de behandeling.

Krijg ik medicijnen voorgeschreven?

Om de kans op infecties zo klein mogelijk te houden kunt u een antibioticakuur voorgeschreven krijgen.

Waarom implantaten?

• Basis voor vaste tanden, kiezen of een klikgebit.
  • Esthetisch hoogwaardige oplossingen.
  • Een veilige, betrouwbare behandelmethode.
  • Hoge belastbaarheid en duurzaamheid.
  • Geen beschadiging omliggende tanden.
  • Het kaakbot blijft in stand en slinkt nauwelijks.
  • Probleemloos bijten en kauwen, lachen en praten.

Links en downloads