Röntgenfoto’s bij de tandarts

Problemen aan het gebit zijn niet altijd aan de buitenkant te zien. Daarom maken we met enige regelmaat röntgenfoto’s van uw gebit. Zo kan uw tandarts precies zien of er ontstekingen en gaatjes zijn, hoe het kaakbot eruitziet en of er bijvoorbeeld verstandskiezen in de kaak aanwezig zijn. Daarnaast kan, door het maken van röntgenfoto’s, bekeken worden of er sprake is van afbraak van kaakbot bij tandvleesziekten.

De tandarts gebruikt röntgenfoto’s dus voor het vinden en bekijken van tandheelkundige afwijkingen, zoals ontstekingen en gaatjes die met het blote oog niet te zien zijn.

Röntgenfoto’s voorkomen onnodige kosten

Er wordt weleens gezegd dat röntgenfoto’s overbodig zijn en alleen maar extra kosten met zich meebrengen. Niets is minder waar. Juist door met enige regelmaat röntgenfoto’s re maken, kunnen problemen in de mond op tijd ontdekt worden. Dit voorkomt dat problemen zich verergeren die tot onnodige kosten kunnen leiden. Hoe eerder we een probleem ontdekken, hoe sneller het probleem kan worden behandeld en hoe lager de uiteindelijke behandelkosten zullen zijn.

Röntgenfoto’s bij Dental Clinics

U kunt bij al onze tandartspraktijken röntgenfoto’s laten maken. Bekijk op onderstaande kaart welke Dental Clinics-tandartspraktijk het dichtst bij u in de buurt is gevestigd en maak direct een afspraak.

Soorten röntgenfoto’s

Er zijn drie soorten röntgenfoto’s: bite-wings, een solo-opname en een orthopantomogram (OPG). Hieronder leggen wij het verschil tussen de drie soorten röntgenfoto’s uit.

Bite-wings

Bite-wings zijn kleine overzichtsfoto’s van de kiezen van uw gebit. We maken twee foto’s: één links en één rechts. Op deze foto’s is de bovenkant van uw kiezen, een gedeelte van de wortels en het omliggende bot te zien. Op basis van de foto’s schat de tandarts in hoe groot uw risico op gaatjes en andere problemen is. Aan de hand hiervan wordt beoordeeld hoe vaak u een bite-wing moeten laten maken. Dit varieert van elke 6 maanden bij een hoog risico tot elke 24 maanden of langer bij een laag risico.

Solo-opname

Een solo-opname maken we als we een bepaalde tand of kies beter willen onderzoeken. Op dit type foto is de hele tand of kies te zien: de bovenkant, het wortelgedeelte én het gebied rondom de wortelpunt. Zo kan de tandarts bijvoorbeeld zien of zich ontstekingen aan de wortelpunten bevinden.

Orthopantomogram (OPG)

Wanneer we een totaalplaatje van het gebit nodig hebben, maken we een orthopantomogram (OPG). Hiermee krijgen we een overzicht van alle tanden en kiezen in de boven- en onderkaak.

De risico’s van het maken van röntgenfoto’s

Al onze assistenten en mondhygiënisten die röntgenfoto’s maken in opdracht van de tandarts zijn daartoe opgeleid en gecertificeerd. De hoeveelheid straling die vrijkomt bij het maken van een foto is zeer klein en heeft geen nadelige gevolgen voor uw gezondheid. Even ter vergelijking: het maken van twee röntgenfoto’s stelt u bloot aan evenveel straling als een lang weekend in de Ardennen.

Röntgenfoto’s tijdens zwangerschap

Het maken van een röntgenfoto bij de tandarts tijdens de zwangerschap is veilig. De tandarts maakt alleen röntgenfoto’s van het gebit of de kaak. De straling die u hierbij binnenkrijgt is zeer gering en komt niet in de buurt van de vrucht.

Wacht u toch liever tot na de zwangerschap? Geef dit dan aan bij uw tandarts. De behandeling wordt dan uitgesteld. Mocht het hoogst noodzakelijk zijn om een röntgenfoto te laten maken, dan zal uw tandarts dit met u overleggen. Geef het dus altijd aan als u zwanger bent. Op onze speciale zwangerschapspagina vindt u meer informatie over mondzorg tijdens de zwangerschap.

Veelgestelde vragen over het maken van röntgenfoto’s

Heeft u na het lezen van bovenstaande informatie nog een vraag over het maken van röntgenfoto’s? Bekijk dan deze pagina met veelgestelde vragen over dit onderwerp. Mocht uw vraag hier niet bij staan, neem dan contact op met één van onze tandartspraktijken.