Ga naar de hoofdinhoud
uit 21.923 reviews

Wat is tandenknarsen en kaakklemmen?

Tandenknarsen is het krachtig over elkaar schuiven van tanden en kiezen. Kaakklemmen is het krachtig op elkaar klemmen van tanden en kiezen.

Tandenknarsen en kaakklemmen, ook wel bruxisme genoemd, komt bij kinderen en volwassenen voor en gaat meestal vanzelf over. Wanneer bruxisme niet overgaat, kan het leiden tot slijtage aan het gebit, breken van vullingen, verdikte kauwspieren, spierpijn of kaakgewrichtsproblemen.

Bij zwaardere vormen van tandenknarsen en kaakklemmen kunnen gezondheidsproblemen optreden, zoals chronische hoofdpijn of pijnlijke kaakgewrichten. Daarnaast zorgt tandenknarsen en kaakklemmen voor snellere slijtage van de glazuurlaag en kunnen de tanden pijn gaan doen.

De symptomen van tandenknarsen en kaakklemmen

Het is niet helemaal bekend waarom de één tandenknarst en de ander niet. Vaak spelen meerdere factoren een rol:

• Tanden en kiezen in de boven- en onderkaak sluiten niet goed op elkaar aan
  • De patiënt ervaart veel stress
  • Bij het gebruik van alcohol, bepaalde medicijnen en drugs (bijvoorbeeld XTC) kan tandenknarsen of kaakklemmen verergeren
  • Tandenknarsen is vaak een bijkomstigheid van (andere) slaapproblemen, zoals slaapapneu of snurken

Tandenknarsen gebeurt vooral ’s nachts, terwijl kaakklemmen zowel ’s nachts als overdag kan gebeuren. Wanneer je ’s nachts tandenknarst, merk je dat meestal zelf niet. Breken er stukjes tand af of heb je last van je kaken? Dan kan het zijn dat je tandenknarst of je kaken vaak te stevig op elkaar klemt.

De oplossing voor tandenknarsen en kaakklemmen

De meestgebruikte methode om tandenknarsen te voorkomen is een speciaal bitje te dragen dat de boven- en onderkaak gescheiden houdt. Zo kun je niet meer met je tanden en kiezen over elkaar schuiven.

Daarnaast kan een kaakfysiotherapeut (orofaciaal fysiotherapeut) jou helpen om het tandenknarsen of kaakklemmen te stoppen of te verminderen. Onze tandartsen denken graag met je mee in het vinden van een goede oplossing.

Wat jij zelf kunt doen tegen tandenknarsen en kaakklemmen

Stress en spanningen vormen doorgaans de voornaamste oorzaak van tandenknarsen. Om tandenknarsen en kaakklemmen te voorkomen en verhelpen, is het belangrijk dat je je kaakspieren voldoende rust geeft en stress vermindert door bijvoorbeeld ontspanningsoefeningen te doen.

Veelgestelde vragen over tandenknarsen en kaakklemmen

In veel gevallen is tandenkarsen of kaakklemmen onschuldig, omdat het na een tijdje vanzelf overgaat. Wanneer dit niet het geval is, kan het problemen veroorzaken, zoals gebitsslijtage, breuk van vullingen, kaakklachten en vergroting van de kauwspieren.

Tandenknarsen komt bij kinderen en volwassenen voor.

Uit onderzoek blijkt dat 1 op de 5 kinderen tandenknarst. Op kinderleeftijd wordt tandenknarsen het meest gezien bij kinderen tussen de leeftijd van drie en twaalf jaar oud.

Een herhaling van acties of gedrag is een van de kenmerken voor autisme. Kinderen met ASS (autismespectrumstoornis) hebben vaak herhalend gedrag dat de mondgezondheid kan beïnvloeden. Een voorbeeld is tandenknarsen. Er kan dus een link zijn tussen tandenknarsen en autisme.

Heb je een specifieke vraag die hierboven niet beantwoord is? Ga dan naar de pagina met alle veelgestelde vragen over tandenknarsen en kaakklemmen.

Dental Clinics - Gezondheid & het gebit – Dental Clinics

Je bent van harte welkom!

Nieuwe patiënt?