Ga naar de hoofdinhoud
uit 21.923 reviews

Hieronder hebben wij de meestgestelde vragen over tandenknarsen en kaakklemmen voor je op een rij gezet. Staat jouw vraag hier niet tussen? Neem dan contact op met één van onze tandartspraktijken.

In veel gevallen is tandenkarsen of kaakklemmen onschuldig, omdat het na een tijdje vanzelf overgaat. Wanneer dit niet het geval is, kan het problemen veroorzaken, zoals gebitsslijtage, breuk van vullingen, kaakklachten en vergroting van de kauwspieren.

Bij zwaardere vormen van tandenknarsen en kaakklemmen kunnen gezondheidsproblemen optreden, zoals chronische hoofdpijn of pijnlijke kaakgewrichten.

Tandenknarsen komt bij kinderen en volwassenen voor.

Uit onderzoek blijkt dat 1 op de 5 kinderen tandenknarst. Op kinderleeftijd wordt tandenknarsen het meest gezien bij kinderen tussen de leeftijd van drie en twaalf jaar oud.

Een herhaling van acties of gedrag is een van de kenmerken voor autisme. Kinderen met ASS (autismespectrumstoornis) hebben vaak herhalend gedrag dat de mondgezondheid kan beïnvloeden. Een voorbeeld is tandenknarsen. Er kan dus een link zijn tussen tandenknarsen en autisme.

Het is niet exact bekend waarom de één tandenknarst en de ander niet. Vaak spelen meerdere factoren een rol. Het kan zijn omdat de tanden en kiezen in de boven- en onderkaak niet goed op elkaar aansluiten. Mogelijke andere oorzaken die worden genoemd zijn stress, alcohol, roken, slaapstoornissen, het gebruik van bepaalde medicijnen en drugs.

Ja, tandenknarsen gebeurt vooral ’s nachts. Kaakklemmen kan zowel ‘s nachts als overdag gebeuren.

De meestgebruikte methode om tandenknarsen te verhelpen is een speciaal bitje dat de boven- en onderkaak gescheiden houdt. Zo kun je niet meer met je tanden en kiezen over elkaar schuiven. Dit voorkomt slijtage.

Daarnaast kan een kaakfysiotherapeut (orofaciaal fysiotherapeut) je helpen om het tandenknarsen of kaakklemmen te stoppen of te verminderen.

Voor een behandeling voor tandenknarsen en kaakklemmen worden de G-codes gebruikt. Je vindt de tarievenlijst op deze pagina.

Dental Clinics - Gezondheid & het gebit – Dental Clinics

Je bent van harte welkom!

Nieuwe patiënt?