4.6 / 5 uit 19.673 reviews

Teruggetrokken tandvlees, ook wel terugtrekkend tandvlees of gingivarecessie genoemd, is een gebitsprobleem dat veel voorkomt. Bij teruggetrokken tandvlees trekt het tandvlees zich terug van de tanden, waardoor de tandwortels zichtbaar worden. Dit kan leiden tot ongemak en gevoeligheid. Op deze pagina lees je meer over de oorzaken, de kenmerken en behandelmethoden bij teruggetrokken tandvlees.

Direct contact opnemen Inschrijven bij Dental Clinics

Of vind een Dental Clinics praktijk bij jou in de buurt.

Oorzaken teruggetrokken tandvlees

Terugtrekkend tandvlees kan verschillende oorzaken hebben:

• Gebitsaandoeningen: bepaalde aandoeningen, zoals een slechte mondhygiëne, of genetische factoren kunnen bijdragen aan teruggetrokken tandvlees. Maar ook het dragen van een beugel kan de kans op terugtrekkend tandvlees verhogen.
  • Kaakklemmen: dit vergroot jouw kans op teruggetrokken tandvlees.
  • Tandplak: als er tandplak zit op de grens van je tand en tandvlees, kun je een ontsteking krijgen.
  • Tandvleesontsteking: ontstekingen, zoals tandvleesontsteking en parodontitis, kunnen leiden tot terugtrekking van het tandvlees.
  • Te harde poetstechniek: te krachtig poetsen of een harde tandenborstel gebruiken kan het tandvlees beschadigen.
  • Veroudering: mensen boven de 55 jaar krijgen sneller last van gebitsproblemen, zoals terugtrekkend tandvlees.
  • Vitaminetekort: een tekort aan vitamine C en D kan terugtrekkend tandvlees veroorzaken.

Kenmerken teruggetrokken tandvlees:

Terugtrekkend tandvlees kun je op de volgende manieren herkennen:

• Blootgestelde tandwortels: dit kan leiden tot gevoeligheid of zeurende pijn bij het drinken en eten van warme of koude dranken en voedsel.
  • Veranderd tanduiterlijk: het tandvlees kan roodgekleurd zijn of een beetje loszitten, de tanden kunnen ook langer lijken.
  • Bloeding na het poetsen of stokeren: dit kan een teken zijn van tandvleesontsteking.
  • Gevoeligheid: gevoelige tanden en tandhalzen.

Teruggetrokken tandvlees herstellen

Terugtrekkend tandvlees gaat helaas niet vanzelf over. Dus herken je een van de eerder genoemde symptomen? Maak dan een afspraak bij jouw tandarts of mondhygiënist. Behandelingsopties voor teruggetrokken tandvlees zijn afhankelijk van de ernst en oorzaak.

• Milde gevallen: verbetering van mondhygiëne en professionele reiniging door een mondhygiënist of (paro) preventie-assistent.
  • Geavanceerde gevallen: chirurgische ingrepen, zoals een tandvlees transplantatie of terugtrekkend tandvlees opvullen met composiet. Als er sprake is van parodontitis kan onze parodontoloog je behandelen. Ook het aanmeten van een epithese is een van de optionele behandelmethoden. Hierbij maken we een uitneembare prothese die (een deel van) jouw tandvlees vervangt.
  • Preventieve zorg: regelmatige bezoeken aan jouw tandarts zijn essentieel voor vroegtijdige opsporing en behandeling.

Teruggetrokken tandvlees behandelen bij Dental Clinics

Wanneer je teruggetrokken tandvlees op tijd herkent én behandelt, kan dit het tandvlees herstellen en eventuele verdere complicaties voorkomen. Let daarom goed op tekenen van terugtrekkend tandvlees en neem bij twijfel altijd contact op met jouw tandarts of mondhygiënist voor deskundig advies.

Met de juiste zorg en aandacht kan teruggetrokken tandvlees effectief worden behandeld, waardoor je jouw gezonde glimlach kunt behouden. Heb je nog vragen over teruggetrokken tandvlees? Bekijk dan eens onze pagina met veelgestelde vragen over dit onderwerp.

Direct contact opnemen Inschrijven bij Dental Clinics

Vind een Dental Clinics praktijk bij jou in de buurt

Je bent van harte welkom!

Nieuwe patiënt?