Verdoving bij de tandarts

We doen ons uiterste best om je tandartsbezoek zo prettig mogelijk en pijnloos te laten verlopen. Als de tandarts iets moet doen wat niet prettig voelt en/of pijnlijk kan zijn, zal in de meeste gevallen een plaatselijke verdoving worden voorgesteld. Een verdoving wordt in veel gevallen toegediend bij een wortelkanaalbehandeling, het trekken van tanden en kiezen en het vullen van gaatjes.

We verdoven alleen met jouw toestemming. Bij patiënten jonger dan 16 jaar is toestemming van een ouder of verzorger nodig.

Wel of geen verdoving bij de tandarts?

Wanneer je enorm opziet tegen een bepaalde behandeling of wanneer de behandeling pijnlijk is, kun je kiezen voor een verdoving. De één wil graag een verdoving, de ander liever niet. Een verdoving is niet verplicht. Je bepaalt zelf of je een verdoving wil. Een verdoving bij de tandarts hoeft niet pijnlijk te zijn. Een verdoving met lachgas of zelfs algehele narcose, zijn volledig pijnloos.

Soorten verdoving tandarts

1. Plaatselijke verdoving
    De meest bekende verdoving is de plaatselijke verdoving bij de tandarts. Met een dunne naald wordt een verdovende stof in de huid gespoten. Je voelt dan geen pijn tijdens de behandeling.
  2. Lachgas
    Je kunt kiezen voor een behandeling met lachgas. Hierdoor gaan de ‘scherpe randjes’ ervan af. Bij deze verdoving adem je een stofje in via een kapje op je neus. Bij een aantal van onze Dental Clinics zijn wij gekwalificeerd om deze methode te gebruiken.Lachgassedatie is vooral bedoeld voor het kalmerende effect en om een deel van de pijn weg te nemen. Bij sommige tandheelkundige behandelingen is een extra plaatselijke verdoving noodzakelijk. Dankzij het lachgas voel je nauwelijks de plaatselijke verdoving (de ‘prik’).
  3. Narcose
    Daarnaast kun je kiezen voor een behandeling onder volledige narcose. Deze behandeling kan uitkomst bieden wanneer je veel angst hebt of wanneer het een grote ingreep betreft.

Hoe lang duurt verdoving bij de tandarts?

Het verschilt per persoon hoe lang de verdoving aanhoudt. Meestal is een verdoving na 1 à 2 uur weer uitgewerkt. Het kan zijn dat de verdoving na 3 uur nog niet is uitgewerkt. Het is goed om hiermee rekening te houden. Als de verdoving nog niet is uitgewerkt, heef Uiteindelijk – in ieder geval na 5 uur – is de verdoving uitgewerkt.

Mogelijke bijwerkingen verdoving

Een verdoving helpt om een pijnlijke behandeling te voorkomen. De kans op bijwerkingen is erg klein. Toch is het goed rekening te houden met eventuele bijwerkingen van een verdoving bij de tandarts. Deze bijwerkingen zijn vaak tijdelijk van aard, zoals vermoeidheid, tintelingen en algehele malaise. Ervaar je een aanhoudend vaag gevoel of spieruitval, raadpleeg dan een arts.

Verdoving bij Dental Clinics

Onderstaande kaart toont alle Dental Clinics tandartspraktijken waar je terecht kunt voor verdoving. Vind een tandartspraktijk bij jou in de buurt en vraag naar de mogelijkheden.

Filter
Verdoving:

Veelgestelde vragen over de verschillende soorten verdovingen

Wil je meer informatie over het toedienen van verdoving? Of wil je weten wat de kosten van het verdoven zijn? Ga dan naar onze pagina met veelgestelde vragen over verdoving. Staat jouw vraag er niet tussen? Neem dan contact op met één van onze Dental Clinics-tandartspraktijken.

.