Ga naar de hoofdinhoud
Dental Clinics - Ontstoken tandvlees – Dental Clinics
uit 21.923 reviews

Op deze pagina hebben wij de meestgestelde vragen over parodontitis voor je op een rij gezet. Wij doen ons uiterste best om je van alle informatie over de oorzaak en de behandeling te voorzien. Mocht je een vraag hebben die hier niet tussenstaat, neem dan contact op met jouw tandartspraktijk.

Parodontitis doet vaak geen pijn. De symptomen van parodontitis zijn:

• Rood, slap en gezwollen tandvlees
  • Gevoelig of pijnlijk tandvlees tijdens het tandenpoetsen
  • Bloedend tandvlees bij het tandenpoetsen of bij het eten van harde dingen
  • Vieze smaak of slechte adem
  • Gevoeligheid voor temperatuurverschillen
  • Losser staande tanden of het ontstaan van ruimte tussen de tanden die er eerst niet was

Parodontitis wordt veroorzaakt door slechte mondhygiëne. Andere factoren van parodontitis zijn erfelijkheid, stress en roken. Ook zwangerschap, verschillende systemische ziekten en medicijngebruik kunnen een rol spelen bij het ontstaan van parodontitis.

Wanneer parodontitis niet op tijd wordt behandeld kan dat vervelende gevolgen hebben en gevaarlijk zijn. Door parodontitis kan het kaakbot worden aangetast, wat kan leiden tot het verlies van kiezen en tanden.

Bovendien blijkt uit steeds meer wetenschappelijk onderzoek dat tandvleesproblemen de algehele gezondheid negatief kunnen beïnvloeden. Zo hebben mensen met parodontitis een hoger risico op een beroerte, een verhoogde bloeddruk, suikerziekte type 2, reuma en hart- en vaatziekten. Daarbij kan parodontitis voor zwangerschapscomplicaties zorgen, zoals een laag geboortegewicht of vroeggeboorte.

Als de tandarts of mondhygiënist de pockets tussen je tanden en kiezen meet of reinigt, kan dit gevoelig of een beetje pijnlijk zijn. Voor sommige tandvleesbehandelingen kun je daarom voor een verdoving kiezen.

Ja, je kunt genezen van parodontitis door zelf te zorgen voor een goede mondhygiëne en door een professionele reiniging door de tandarts of mondhygiënist.

Wel is het zo dat verloren kaakbot niet meer terugkomt. Je kunt zelf tandplak verwijderen door te poetsen en ragers en/of stokers te gebruiken. Als de tandarts of mondhygiënist erg diepe of moeilijk bereikbare pockets niet volledig kan reinigen, dan kan het nodig zijn om een flapoperatie uit te voeren.

Door het uitwisselen van speeksel, kunnen de bacteriën uit je mond bij een ander terechtkomen. Ondanks dat deze bacteriën zich verspreiden is een tandvleesontsteking meestal niet besmettelijk. Wanneer de ontvanger van de bacterie een sterk afweersysteem heeft, zal hij/zijn geen tandvleesontsteking krijgen. Wanneer het afweersysteem slecht is en ook de mondhygiëne niet op orde is, dan kan er wel een tandvleesontsteking ontstaan.

Ook op jonge leeftijd kunnen tandvleesproblemen ontstaan. De term juveniele parodontitis wordt gebruikt voor patiënten met parodontitis vanaf de puberleeftijd tot 20 jaar. Juveniele parodontitis komt in twee vormen voor: lokaal (LJP) en gegeneraliseerd (GJP).

Voordat het behandelingstraject voor parodontitis start, krijgt je van ons een begroting. Daar zul je verschillende tariefcodes van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) op terugvinden. Op deze pagina vind je meer informatie over de kosten van een parodontitisbehandeling.

Hoeveel vergoeding je krijgt voor jouw parodontitisbehandeling hangt af van je aanvullende tandartsverzekering. Je kunt dit navragen bij je verzekeraar en teruglezen in de polisvoorwaarden.

Dental Clinics - Gezondheid & het gebit – Dental Clinics

Je bent van harte welkom!

Nieuwe patiënt?