Ga naar de hoofdinhoud
Dental Clinics - DC Alkmaar 30-04-2024 10
uit 22.015 reviews

Hieronder hebben wij de antwoorden op de meestgestelde vragen over het periodiek mondonderzoek voor jou op een rij gezet. Staat je vraag er niet tussen? Neem dan contact op met één van onze Dental Clinics tandartspraktijken.

Bij Dental Clinics hanteren wij de tandartstarieven die door de overheid zijn vastgesteld. Meer informatie over de kosten van een periodiek mondonderzoek vind je op deze pagina.

Problemen in het gebit kunnen elk moment ontstaan. In sommige gevallen geven de problemen geen klachten, maar breiden ze zich wel uit.

Via een periodiek mondonderzoek wordt jouw mondgezondheid goed in kaart gebracht en kunnen eventuele problemen, zoals gaatjes, op tijd opgespoord én behandeld worden.

Wanneer je een tandartsbezoek vermijdt, kunnen kleine gaatjes zich ontwikkelen tot ontstekingen. Dit kan veel pijn geven. In het ergste geval kunnen de ontstekingen leiden tot parodontitis, wat weer kan leiden tot het verlies van tanden en/of kiezen. Om dit te behandelen zijn complexere (en daarmee duurdere) behandelingen nodig.

Bij het periodiek mondonderzoek kijkt jouw tandarts via 10 stappen naar de gezondheid van jouw gebit. Zo wordt er bekeken of de eventuele vullingen goed aansluiten en hoe groot de ruimte tussen tand en tandvlees is. Ook wordt het risico op bepaalde mondziekten, zoals tandbederf en tandvleesaandoeningen vastgesteld.

Op basis van deze gegevens wordt, in overleg met jou, een behandelplan opgesteld. Hierin spreken we onder andere af hoe vaak je de tandarts bezoekt voor controle en of eventuele behandelingen bij een mondhygiënist en/of (paro-)preventieassistent nodig zijn.

Wij raden je aan regelmatig de tandarts te bezoeken om problemen in jouw gebit op tijd op te sporen en eventueel te voorkomen. Zo houd je je gebit gezond.

Het periodiek mondonderzoek wordt tot 18 jaar vergoed vanuit het basispakket van jouw zorgverzekering. Na deze leeftijd moet een aanvullende tandartsverzekering worden afgesloten om deze kosten vergoed te krijgen.

Dental Clinics - Gezondheid & het gebit – Dental Clinics

Je bent van harte welkom!

Nieuwe patiënt?