Veelgestelde vragen apexresectie

Hieronder hebben wij de meest gestelde vragen over een apexresectie voor u op een rij gezet. Wij doen ons uiterste best u van alle informatie over dit onderwerp te voorzien. Mocht uw vraag er niet tussen staan, bel of mail dan naar uw tandartspraktijk.

Algemene vragen over apexresectie

Wanneer een wortelkanaalbehandeling niet toereikend is om een wortelpuntontsteking te verwijderen, kan de ontsteking chirurgisch worden schoongemaakt. Zo’n behandeling heet een apexresectie.

Voor een chirurgische wortelkanaalbehandeling is speciale apparatuur en deskundigheid nodig. Uw eigen tandarts kan u om deze reden doorverwijzen naar een tandarts-endodontoloog of kaakchirurg die deze apparatuur heeft en bijzondere behandelingen kan uitvoeren.

Wanneer er niet wordt behandeld en de infectie blijft bestaan, kan het kaakbot rondom de tanden en kiezen gedeeltelijk verloren gaan. Wanneer dat gebeurt, kunnen tanden en kiezen los komen te staan en uiteindelijk verloren gaan.

Tijdens het eerste consult maakt de behandelaar een inschatting van de prognose van de behandeling. Is er bijvoorbeeld sprake van vergaand botverlies? Dan zakt de kans op een succesvolle wortelpuntoperatie. Een andere mogelijkheid is om de tand of kies te trekken. Met uw tandarts kunt u bespreken of een tand of kies te vervangen is door bijvoorbeeld een brug of een implantaat.

Een wortelpuntbehandeling is meestal zonder complicaties. Omdat er in het tandvlees wordt gesneden, kunnen er na de behandeling wel wat complicaties ontstaan, zoals nabloeding, zwelling en napijn. Met een coolpack proberen we de zwelling tegen te gaan en u mag paracetamol innemen indien dit nodig is. Tijdens de behandeling is de kans op complicaties erg klein.

Verloop van de apexresectie behandeling

Het uitvoeren van een apexresectie duurt ongeveer één uur. Dit geldt alleen voor de chirurgische behandeling aan de wortelpunt, die alleen zin heeft na een goed uitgevoerde wortelkanaalbehandeling. Lees hier meer over een wortelkanaalbehandeling.

U wordt plaatselijk verdoofd, waardoor de behandeling over het algemeen vrijwel pijnloos is. Meestal zal door de verdoving de bestaande pijn onmiddellijk verdwijnen.

Uw hechting lost vanzelf binnen 1 tot 2 weken op óf u krijg een vervolgafspraak om het hechtdraad te laten verwijderen. Trek niet aan uw lip of wang om naar de hechtingen te kijken; hierdoor kunt u de hechtingen lostrekken.

Voorafgaand, tijdens en na de behandeling maken we röntgenfoto’s. Deze drie momenten zijn belangrijk, omdat we zo de controle over het verloop van de behandeling en de genezing hebben.

Nazorg en herstel

De genezing van de wond zal enige tijd duren. Het kan zijn dat u nog een paar dagen tot één week last zult hebben. De verdoving is na twee tot vier uur uitgewerkt.

Vermijd de eerste paar dagen het eten van hard voedsel. Ook veel praten, zwaar tillen of blazen kunnen de wondgenezing vertragen.

Het is heel belangrijk om uw tanden en kiezen normaal te reinigen. Dit verspoedigt de wondgenezing. Wees in het begin wel voorzichtig op de plaatsen waar de behandeling heeft plaatsgevonden. Vaak geven wij een recept voor een mondspray mee, waarmee het behandelde gebied kan worden gereinigd.

Om de genezing te bevorderen, adviseren wij u bij voorkeur twee weken vóór tot twee weken na de behandeling niet te rokenOnderzoek toont aan dat stoppen met roken de wondgenezing bevordert. Ook is het gebruik van alcohol de eerste dagen na de behandeling af te raden. Doordat alcohol een verdunnend effect op het bloed heeft, vergroot het de kans op nabloeding.

Soms worden medicijnen voorgeschreven ter bestrijding van infectie of pijn. Sommige medicijnen kunnen allergische reacties veroorzaken zoals huiduitslag of maag- en darmstoornissen. Ook kunnen medicijnen de rijvaardigheid beïnvloeden. In het geval van bijwerkingen dient u contact met de praktijk op te nemen.

Om napijn te voorkomen, is het is verstandig om na de behandeling alvast twee tabletten paracetamol van 500 milligram in te nemen. De pijnstillers werken namelijk veel effectiever als u ze inneemt voordat de pijn opkomt. De volgende dag kunt u zelf bepalen of verdere pijnstilling nog nodig is.

Gebruik bij voorkeur paracetamol en geen aspirine of acetylsalicylzuur-bevattende pijnstillers, omdat deze de kans op een nabloeding kunnen vergroten.

Het is normaal dat de wond de eerste 24 uur lichtelijk nabloedt. U merkt dit door een verkleuring van het speeksel. Bij heftige nabloeding is het van belang dat u de wond droog maakt en vervolgens 10 minuten lang enige druk op de wond uitoefent. Gebruik hiervoor een gaasje of een schone zakdoek. Indien na 10 minuten drukgeven de bloeding niet stopt, dient u contact met ons op te nemen.

De meeste zwellingen zijn niet pijnlijk, maar kunnen wel vervelend zijn. Door 15 tot 20 minuten te koelen met ijs of een coolpack gaat u de zwelling tegen. U kunt dit tijdens de eerste dag vier keer herhalen. Daarna heeft koelen geen zin meer, maar het kan wel prettig aanvoelen. Vaak is de zwelling na een dag of 5 verdwenen.

Tarieven en vergoedingen

De tandheelkundige tarieven worden elk jaar vastgesteld door de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) en zijn geldend voor alle tandartsen in Nederland.  Deze tarieven vindt u op onze website.

Wij raden u aan om contact met uw zorgverzekeraar op te nemen om te kijken of uw behandeling wordt vergoed. U ontvangt voorafgaand aan de behandeling een begroting.