Veelgestelde vragen over vullingen

Hieronder hebben wij de meest gestelde vragen voor vullingen voor u op een rij gezet. Wij doen ons uiterste best u van alle informatie over dit onderwerp te voorzien. Mocht uw vraag er niet tussenstaan, bel of mail dan naar uw tandartspraktijk.

Bij Dental Clinics maken we gebruik van twee soorten vullingen: composiet en amalgaam. Het meest gebruikte vulmateriaal is composiet. Dit is een tandkleurige/witte vulling. Met composiet kunnen voortanden na een breuk opnieuw worden opgebouwd en verkleuringen van tanden en kiezen worden hersteld.

In enkele gevallen wordt er voor amalgaam (grijs mengsel van kwik met een ander metaal) gekozen.

Composiet is een tandkleurige/witte vulling. Amalgaam is een grijs mengsel van kwik en een ander metaal.

Over het algemeen doet het vullen van een tand of kies geen pijn. Voorafgaand aan de behandeling kunt u ervoor kiezen of u verdoofd wilt worden.

Na de behandeling kan er wel napijn ontstaan. Hoe groter de vulling en hoe dichter bij de zenuw, hoe gevoeliger de napijn kan zijn. Deze pijn duurt meestal niet langer dan twee weken en is alleen aanwezig bij eten en drinken.

In overleg met de tandarts kunnen kleine gaatjes behandeld worden door de mondhygiënist. U hoeft hiervoor dus niet naar de tandarts.

Voor de kosten voor het vullen van gaatjes, verwijzen wij u graag door naar deze pagina.

Het vullen van gaatjes in tanden en kiezen wordt vanuit de basisverzekering niet vergoed. U dient een aanvullende (tandarts)verzekering af te sluiten om deze kosten vergoed te krijgen.

Afhankelijk van de verzekeringsvoorwaarden van uw verzekeraar, worden (een deel van) de kosten vergoed.