Voeding

Zuren in eten en drinken kunnen het glazuur van de tanden en kiezen aantasten. Het gebit herstelt zich na verloop van tijd door de neutraliserende en beschermende werking van het speeksel. Dus hoeven zuren op zich geen probleem te zijn. Maar als u te vaak op een dag eet, dan krijgt uw gebit onvoldoende kans om te herstellen. Op termijn kan het glazuur oplossen. Eenmaal verdwenen glazuur komt niet meer terug.

7 eet- en drinkmomenten per dag

Niet meer dan 7 eet-/drinkmomenten op een dag is een richtlijn waar zowel voedingsdeskundigen als tandartsen steeds meer op aandringen. Dan heeft het gebit tussendoor voldoende tijd om te herstellen van de zuuraanvallen op het glazuur.

  • Drie hoofdmaaltijden per dag – ontbijt, lunch en avondeten – zijn de basis van een gezond voedingspatroon. Deze gelden als drie eet- en drinkmomenten. Zo heeft het tandglazuur tussendoor voldoende tijd om te herstellen.
  • Daarnaast kunt u vier keer per dag tussendoor iets eten en/of drinken: alles wat u dan eet en/of drinkt geldt als één eet-/drinkmoment. Gebruik daarvan tijdens maximaal een of twee momenten snoep, fruit of andere zure voedingsmiddelen en -dranken.
  • Alles wat je eet en/of drinkt geldt als één eet-/drinkmoment. Zorg dat er minstens twee uur tussen eet- en drinkmomenten zit.

Tips:

  • Vuistregel: na eten of drinken minstens twee uur niets meer nemen (wel bijvoorbeeld water of ongezoete thee).
  • Eet en drink genoeg tijdens het ontbijt, middag- en avondeten. Dan hebt u tussendoor minder trek. Drink vooral veel water, dat kan de hele dag door.
  • Drink water of melk tijdens en na het eten. Dit helpt bij het herstellen van tandglazuur.
  • Water, melk en thee spoelen het zuur als het ware weg.
  • Neem/geef tijdens een eetmoment ook fruit en (rauwe) groenten: dit levert vezels, vitamines en mineralen