Mondhygiëne

mondhygiëne gebit mondhygiënist Dental ClinicsVeel problemen in de mond ontstaan door tandplak op en tussen de tanden en kiezen. Tandplak bestaat hoofdzakelijk uit bacteriën. Niet verwijderde tandplak kan tot tandsteen verkalken en tandvleesontsteking en gaatjes veroorzaken. Door middel van een goede mondhygiëne kunt u de kans hierop verkleinen.

Tips voor een goede mondhygiëne

Voor een gezonde mond is het belangrijk om regelmatig voor controle naar de tandarts te gaan. Maar ook thuis kunt u op diverse manieren zorgen voor een goede mondhygiëne.

• Poets tweemaal per dag minimaal twee minuten zorgvuldig uw tanden om tandplak en voedingsresten te verwijderen. Poets bij voorkeur met een elektrische tandenborstel. Lees meer over tandenpoetsen.
  • Bij keuze om toch met een handtandenborstel te poetsen, gaat de voorkeur uit naar een borstel met zachte of medium borstelharen. Een borstel met harde borstelharen in combinatie met hard poetsen, kan het tandvlees beschadigen.
  • Gebruik een fluoridetandpasta. Fluoride maakt tandglazuur sterker en minder gevoelig voor zuren in voedingsmiddelen en dranken. Lees meer over fluoride.
  • Met alleen een tandenborstel is het onmogelijk om de bacteriën in de ruimtes tussen uw tanden en kiezen te verwijderen. Hiervoor kunt u ragers, tandenstokers of floss gebruiken. Vraag uw tandarts, mondhygiënist of preventie-assistent welke methode voor u het meest geschikt is. Lees meer over rageren, stokeren en flossen.
  • Op het achterste gedeelte van de tong bevinden zich bacteriën en voedselresten (tongbeslag). De bacteriën maken zwavel en dat ruikt onprettig. We adviseren om daarom uw tong dagelijks met behulp van een tongschraper schoon te maken. Lees meer over frisse adem.
  • Eet of drink één uur voordat u uw tanden gaat poetsen geen zure voedingsmiddelen. Het oppervlak van tanden en kiezen wordt zachter door de inwerking van zuur. Wanneer u direct na het eten of drinken van zure voedingsmiddelen gaat tandenpoetsen, kunt u de glazuurlaag aantasten.
  • Bent u zwanger of heeft u een zwangerschapswens? Lees meer over zwangerschap en uw mondverzorging.

Naar de mondhygiënist of de (paro) preventie-assistent

mondhygiëne gebit mondhygiënist Dental ClinicsNaast de bovenstaande manieren waarop u zelf kunt zorgen voor een goede mondhygiëne, draagt een bezoek aan de mondhygiënist of de (paro) preventie-assistent ook bij aan een gezonde mond. Waar de tandarts het gebit onderzoekt en diagnoses stelt, hebben de mondhygiënist en de (paro) preventie-assistent extra kennis over het gezond krijgen en houden van de mond. Zij reinigen het gebit grondiger dan de tandarts en richten zich op het voorkomen en behandelen van tandvleesontstekingen. Onze mondhygiënisten en (paro) preventie-assistenten helpen u graag verder.

Vind hier een tandartspraktijk bij u in de buurt.