Mondspoelmiddelen

Een mondspoelmiddel kan een aanvulling zijn op uw dagelijkse mondhygiëne routine, maar is niet standaard voor iedereen noodzakelijk. Uw tandarts of mondhygiënist adviseert of het voor u zinvol is en zo ja, welk middel u het beste kunt gebruiken. Uw tandarts of mondhygiënist kan u bijvoorbeeld aanraden een mondspoelmiddel te gaan gebruiken, omdat u een beginnend gaatje (cariës) heeft of omdat u net een tandvleesbehandeling heeft gehad. Er zijn veel soorten te koop, die allemaal een andere werking hebben.

Soorten mondspoelmiddelen:

• Tegen gaatjes – Mondspoelmiddelen met fluoride versterken het tandglazuur en worden vooral geadviseerd aan patiënten met een verhoogde kans op gaatjes.
  • Tegen ontstekingen en infecties – Deze spoelmiddelen bevatten bijvoorbeeld chloorhexidine en mag u over het algemeen kort (meestal 1-2 weken) gebruiken. Chloorhexidinespoelmiddelen kunnen door uw behandelaar worden voorgeschreven na een tandvleesbehandeling of acute tandvleesontsteking, maar ook om mondinfecties te voorkomen na operaties in de mond.
  • Tegen een slechte adem – De bacteriën die de slechte adem veroorzaken, kunt u doden met een gorgelmiddel en/of een mondspray. Voorbeelden zijn Halita en Meridol Halitoses. Overleg met uw tandarts of uw mondhygiënist of het gebruik van een dergelijk spoelmiddel noodzakelijk is.
  • Tegen een droge mond – Een droge mond ontstaat door een tekort aan speeksel. Zogenoemde speekselvervangers (bevochtigingsvloeistoffen of gels) kunnen dan mogelijk helpen.
  • Tegen tanderosie – Er zijn meerdere tips om tanderosie te voorkomen. Ook kunt u uw mond spoelen met een mondspoelmiddel om uw tanden te beschermen tegen tanderosie.

Weetjes over mondspoelmiddelen:

• Gebruik een mondspoelmiddel altijd in overleg en op advies van uw tandarts of mondhygiënist. Mondspoelmiddelen zijn namelijk niet voor iedereen zinvol.
  • Een spoelmiddel is nooit een vervanging van poetsen, het gebruik van ragers of tandenstokers.
  • Mondspoelmiddelen kunnen zorgen voor een frisse smaak in de mond, maar een frisse smaak is niet hetzelfde als een frisse adem. De verfrissing van uw mond kan een slechte adem (halitose) maar gedeeltelijk verdoezelen en meestal maar voor een korte tijd. Bekijk hier ook de overige tips voor een frisse adem.
  • Hoe vaak en hoe lang u moet spoelen, hangt af van het product dat u gebruikt. Daarom is het belangrijk om u te houden aan de bijsluiter of het advies van uw behandelaar.
  • Volwassenen kunnen een mondspoelmiddel met alcohol gebruiken. Overleg desgewenst met uw behandelaar of u het beste een middel met of zonder alcohol kunt gebruiken.
  • Wel of niet naspoelen met water? In de bijsluiter leest u hoe u het product het beste kunt gebruiken of volg het advies van uw tandarts of mondhygiënist. In het algemeen is het niet nodig met water na te spoelen.