Ga naar de hoofdinhoud
Dental Clinics - Frisse adem tongscraper
uit 21.923 reviews

Een onprettige geur in de mond kan het gevolg zijn van een minder goede mondhygiëne, bepaalde voedingsmiddelen, tandvleesaandoeningen en een droge mond. Volgens onderzoek ontstaat een slechte adem in 80-90% van de gevallen in de mond en 10-20% op een andere plek (denk hierbij aan een onderliggende ziekte). Om je de juiste behandeling te kunnen geven, is het belangrijk dat de tandarts of mondhygiënist eerst de oorzaak vindt door middel van een mondonderzoek.

Tips voor een frisse adem

• Poets tweemaal per dag jouw tanden minimaal twee minuten met fluoridetandpasta.
  • Gebruik interdentale producten zoals ragers, tandenstokers of floss om de ruimtes tussen de tanden en kiezen schoon te houden.
  • Reinig je tong met een tongreiniger van bijvoorbeeld: Scrapy of Lactona. Zie onderstaande instructies.
  • Wees terughoudend met etenswaren die een onfrisse adem veroorzaken, zoals uien en knoflook.
  • Je kunt ook een mondspoelmiddel gebruiken. Halita bijvoorbeeld, dit bevat geen alcohol. De kunst is om op de juiste manier te gorgelen om de bacteriën achter op de tong te bereiken.
  • Mocht je ondanks goede mondhygiëne last hebben van een aanhoudende slechte adem, overleg dan met de tandarts of mondhygiënist.

Hoe gebruik je een tongschraper?

1. Steek je tong zo ver mogelijk uit de mond.
  2. Plaats de tongschraper zo ver mogelijk achter op je tong.
  3. Schraap vervolgens onder lichte druk de tongschraper van achter naar voren.
    Schraap over de hele breedte van de tong, dus in het midden en aan de linker- en rechterkant van de tong.
  4. Herhaal deze procedure ongeveer 5 keer.
  5. Maak de tongschraper tussentijds schoon met water.
  6. Reinig en droog de tongschraper na gebruik.

Je zult merken dat je in het begin vaak gaat kokhalzen. Dit wordt minder wanneer je het vaker doet en leert hoe je de schraper het beste kunt plaatsen.

Een greep uit onze behandelingen

Last van gevoelige tanden, bloedend of teruggetrokken tandvlees, een slechte adem of staan je tanden wat los? Bezoek de mondhygiënist.

Wij verzorgen periodiek mondonderzoek (PMO) en stemmen dit af op jouw persoonlijke mondgezondheid en behoeften.

Een gezond gebit heeft alles te maken met gezond tandvlees. Samen zorgen we ervoor dat jouw tandvlees gezond blijft.