Ga naar de hoofdinhoud
Advies mondhygiëne
uit 21.923 reviews

Veel problemen in de mond ontstaan door tandplak op en tussen de tanden en kiezen. Tandplak bestaat hoofdzakelijk uit bacteriën. Niet verwijderde tandplak kan tot tandsteen verkalken en tandvleesontsteking en gaatjes veroorzaken. Door middel van een goede mondhygiëne kun je de kans hierop verkleinen.

Voor een gezonde mond is het belangrijk om regelmatig voor controle naar de tandarts te gaan. Maar ook thuis kun je op diverse manieren zorgen voor een goede mondhygiëne. Lees hieronder onze 7 tips voor een goede mondhygiëne:

7 tips voor een goede mondhygiëne

Poets tweemaal per dag minimaal twee minuten zorgvuldig je tanden om tandplak en voedingsresten te verwijderen. Poets je tanden niet te krachtig. Een klein beetje druk is voldoende. Poets bij voorkeur met een elektrische tandenborstel.

Bij keuze om toch met een handtandenborstel te poetsen, gaat de voorkeur uit naar een borstel met zachte of medium borstelharen. Een borstel met harde borstelharen in combinatie met hard poetsen, kan het tandvlees beschadigen.

Gebruik een fluoridetandpasta. Fluoride maakt tandglazuur sterker en minder gevoelig voor zuren in voedingsmiddelen en dranken.

Met alleen een tandenborstel is het onmogelijk om de ruimten tussen je tanden en kiezen goed schoon te maken. Hiervoor kun je tandenstokers, ragers of floss gebruiken. Vraag jouw tandarts of mondhygiënist welke methode voor jou het meest geschikt is.

Op het achterste gedeelte van de tong bevinden zich bacteriën en voedselresten (tongbeslag). De bacteriën produceren zwavel en dat ruikt onaangenaam. Voor een frisse adem adviseren we om je tong dagelijks met behulp van een tongschraper te reinigen.

Eet of drink één uur voordat je je tanden gaat poetsen niet, met uitzondering van water. Het oppervlak van tanden en kiezen wordt zachter door de inwerking van zuur. Wanneer je direct na het eten of drinken gaat tandenpoetsen, kun je hierdoor de glazuurlaag wegpoetsen of beschadigen.

Naast de bovenstaande manieren waarop je zelf kunt zorgen voor een goede mondhygiëne, draagt een bezoek aan de mondhygiënist of de (paro-)preventieassistent ook bij aan een gezonde mond. Waar de tandarts het gebit onderzoekt en diagnoses stelt, hebben de mondhygiënist en de (paro-)preventieassistent extra kennis over het gezond krijgen en houden van de mond. Zij reinigen het gebit grondiger dan de tandarts en richten zich op het voorkomen en behandelen van tandvleesontstekingen. Onze mondhygiënisten en (paro-)preventieassistenten helpen je graag verder.

Vind een tandartspraktijk bij jou in de buurt