7 tips voor een goede mondhygiëne

mondhygiëne gebit mondhygiënist Dental Clinics

Veel problemen in de mond ontstaan door tandplak op en tussen de tanden en kiezen. Tandplak bestaat hoofdzakelijk uit bacteriën. Niet verwijderde tandplak kan tot tandsteen verkalken en tandvleesontsteking en gaatjes veroorzaken. Door middel van een goede mondhygiëne kunt u de kans hierop verkleinen.

Voor een gezonde mond is het belangrijk om regelmatig voor controle naar de tandarts te gaan. Maar ook thuis kunt u op diverse manieren zorgen voor een goede mondhygiëne. Lees hieronder onze 7 tips voor een goede mondhygiëne:

Tip 1: Elektrisch tandenpoetsen heeft de voorkeur

• Poets tweemaal per dag minimaal twee minuten zorgvuldig uw tanden om tandplak en voedingsresten te verwijderen. Poets uw tanden niet te krachtig. Een klein beetje druk is voldoende. Poets bij voorkeur met een elektrische tandenborstel.

Tip 2: Tandenborstel met zachte of medium borstelharen

• Bij keuze om toch met een handtandenborstel te poetsen, gaat de voorkeur uit naar een borstel met zachte of medium borstelharen. Een borstel met harde borstelharen in combinatie met hard poetsen, kan het tandvlees beschadigen.

Tip 3: Gebruik fluoridetandpasta

• Gebruik een fluoridetandpasta. Fluoride maakt tandglazuur sterker en minder gevoelig voor zuren in voedingsmiddelen en dranken.

Tip 4: Stokeren, rageren en flossen

• Met alleen een tandenborstel is het onmogelijk om de ruimten tussen uw tanden en kiezen goed schoon te maken. Hiervoor kunt u tandenstokers, ragers of floss gebruiken. Vraag uw tandarts of mondhygiënist welke methode voor u het meest geschikt is.

Tip 5: Gebruik een tongschraper

• Op het achterste gedeelte van de tong bevinden zich bacteriën en voedselresten (tongbeslag). De bacteriën produceren zwavel en dat ruikt onaangenaam. Voor een frisse adem adviseren we om uw tong dagelijks met behulp van een tongschraper te reinigen.

Tip 6: Niet meer eten en drinken vlak voor het tandenpoetsen

• Eet of drink één uur voordat u uw tanden gaat poetsen niet, met uitzondering van water. Het oppervlak van tanden en kiezen wordt zachter door de inwerking van zuur. Wanneer u direct na het eten of drinken gaat tandenpoetsen, kunt u hierdoor de glazuurlaag wegpoetsen of beschadigen.

Tip 7: Ga naar de mondhygiënist of de (paro) preventie-assistent

• Naast de bovenstaande manieren waarop u zelf kunt zorgen voor een goede mondhygiëne, draagt een bezoek aan de mondhygiënist of de (paro) preventie-assistent ook bij aan een gezonde mond. Waar de tandarts het gebit onderzoekt en diagnoses stelt, hebben de mondhygiënist en de (paro) preventie-assistent extra kennis over het gezond krijgen en houden van de mond. Zij reinigen het gebit grondiger dan de tandarts en richten zich op het voorkomen en behandelen van tandvleesontstekingen. Onze mondhygiënisten en (paro) preventie-assistenten helpen u graag verder.

Vind hier een praktijk bij u in de buurt.

mondhygiëne gebit mondhygiënist Dental Clinics