Veelgestelde vragen tandenknarsen en kaakklemmen

Hieronder hebben wij de meest gestelde vragen over tandenknarsen voor u op een rij gezet. Wij doen ons uiterste best u van alle informatie over dit onderwerp te voorzien. Mocht uw vraag er niet tussen staan, bel of mail dan naar uw tandartspraktijk.

In veel gevallen is tandenkarsen of kaakklemmen onschuldig, omdat het na een tijdje vanzelf overgaat. Wanneer dit niet het geval is, kan het problemen veroorzaken, zoals gebitsslijtage, breuk van vullingen, kaakklachten en vergroting van de kauwspieren.

Bij zwaardere vormen van tandenknarsen en kaakklemmen kunnen gezondheidsproblemen optreden zoals chronische hoofdpijn of pijnlijke kaakgewrichten.

Het is niet exact bekend waarom de één tandenknarst en de ander niet. Vaak spelen meerdere factoren een rol. Het kan zijn omdat de tanden en kiezen in de boven- en onderkaak niet goed op elkaar aansluiten. Mogelijke andere oorzaken die worden genoemd zijn stress, alcohol, roken, slaapstoornissen, bepaalde medicijnen en drugs.

Ja, tandenknarsen gebeurt vooral ’s nachts. Kaakklemmen kan zowel ‘s nachts als overdag gebeuren.

De meestgebruikte methode om tandenknarsen te verhelpen is een speciaal bitje dat de boven- en onderkaak gescheiden houdt. Zo kunt u niet meer met uw tanden en kiezen over elkaar schuiven. Dit voorkomt slijtage. Daarnaast kan een kaakfysiotherapeut (orofaciaal fysiotherapeut) u helpen om het tandenknarsen of kaakklemmen te stoppen of te verminderen.

Tandenknarsen komt bij kinderen en volwassenen voor. Uit onderzoek blijkt dat 1 op de 5 kinderen tandenknarst. Op kinderleeftijd wordt tandenknarsen het meest gezien bij kinderen tussen de leeftijd van drie en twaalf jaar oud.

Een herhaling van acties of gedrag is een van de kenmerken voor autisme. Kinderen met ASS (autismespectrumstoornis) hebben vaak herhalend gedrag dat de mondgezondheid kan beïnvloeden. Een voorbeeld is tandenknarsen. Er kan dus een link zijn tussen tandenknarsen en autisme.