Orthodontie (beugelbehandeling)

Een beugel neem je niet voor je plezier, maar omdat je tanden en kiezen niet goed op elkaar passen of je tanden naar voren staan. Door een beugelbehandeling komen je tanden en kiezen weer recht te staan. Dat is mooier, en bovendien kun je zo je gebit beter poetsen. En dus fris, gaaf en gezond houden. Als je tanden en kiezen goed op elkaar passen, kun je ook beter kauwen. En dat is weer beter voor je spijsvertering.

Bij Dental Clinics kun je ook terecht voor een beugelbehandeling. Bij ons werken orthodontisten, maar ook tandartsen voor orthodontie. Dit zijn tandartsen die zich hebben toegelegd op orthodontie. Zij hebben een aanvullende opleiding of cursus gevolgd en hebben veel ervaring met orthodontie.

De behandeling

Er zijn verschillende soorten beugels. Vaste en uitneembare beugels, beugels die de stand van je tanden en kiezen beïnvloeden en beugels die de groei van je kaak beïnvloeden. Welke beugel je krijgt, hangt af van wat er precies moet gebeuren. Datzelfde geldt voor de duur van de beugelbehandeling. Als je last hebt van je beugel, kun je bellen om af te spreken wanneer je kunt langskomen. In het begin is het niet zo vreemd dat je gebit gevoelig is. Zeker niet als je een buitenbeugel of slotjesbeugel draagt. Daar kun je zelfs spierpijn in je kaken van hebben! Als je beugel tijdens een controle is bijgesteld, kun je er daarna ook weer even last van hebben. Meestal duurt dat maar een paar dagen en verdwijnt de pijn vanzelf.

Controles

Als je een beugel draagt, is regelmatige controle door je orthodontist of tandarts voor orthodontie belangrijk. Die kijkt of de beugel nog goed is afgesteld. Als het nodig is, stelt hij of zij je beugel bij. Die controle is meestal eens per maand. In het begin duurt de controle soms wel een half uur. Later duurt het misschien maar vijf minuten. Tijdens een controle kun je de orthodontist of tandarts voor orthodontie al jouw vragen stellen, bijvoorbeeld over het poetsen of hoe lang je de beugel nog moet dragen.

Zijn er mogelijke complicaties?

Een orthodontische behandeling wordt doorgaans succesvol uitgevoerd. Net als andere tandheelkundige en medische behandelingen brengt een orthodontische behandeling ongemakken, risico’s en beperkingen met zich mee. Deze zullen zelden ernstig genoeg zijn om je van een behandeling te weerhouden.

• Mogelijke risico’s: korter worden van de wortels, beschadiging van een tandzenuw met als gevolg een eventuele verkleuring van de tand.
  • In sommige situaties is het in het kader van orthodontische behandeling noodzakelijk om een of meer tanden of kiezen te trekken of een chirurgische behandeling te ondergaan. Bespreek indien gewenst de risico’s van deze behandelingen met jouw tandarts of kaakchirurg.
  • Als je veel suikerhoudende of zure producten eet of drinkt en/of niet regelmatig of niet zorgvuldig het gebit poetst, kunnen gaatjes (cariës), tandvleesontsteking (gingivitis) en blijvende verkleuringen (ontkalkingen) op tanden en kiezen ontstaan.
  • Onvoldoende medewerking van de patiënt kan tot het opschorten of zelfs staken van de behandeling leiden. Als de behandeling om enige reden voortijdig wordt beëindigd, kan dit ernstig negatieve gevolgen voor het gebit van de patiënt hebben.
  • Na een orthodontische behandeling kunnen tanden en kiezen weer wat verschuiven. Om dit te beperken, wordt aan het einde van de orthodontische behandeling retentieapparatuur ingezet (een vastgeplakt spalkje/draadje en/of een uitneembare (nacht)beugel).

Door taai, hard of kleverig voedsel kan de beugel stukgaan. Harde dingen zoals appels en stokbrood kun je beter niet zelf afbijten, maar in kleine stukjes snijden. En dropjes, toffees, kauwgom en andere plakkerige dingen kun je beter laten staan. Wees verder voorzichtig met cola en andere frisdranken met suiker. Die suikers veroorzaken tandplak en dat is met je beugel in je mond lastiger weg te poetsen.

Mondverzorging

Goede mondverzorging is extra belangrijk als je een beugel draagt. Achtergebleven etensresten rond de slotjes vergroten de kans op tandplak en dus op gaatjes. Minstens tweemaal per dag zorgvuldig poetsen met fluoridetandpasta dus! Dit is ook belangrijk om je tandvlees gezond te houden, wat in belangrijke mate bijdraagt aan het goed verloop van de behandeling. De orthodontist of tandarts voor orthodontie die je beugel aanmeet, geeft je instructies over hoe je het beste kunt poetsen. Als je een uitneembare beugel draagt, kun je je tanden poetsen zoals je dat altijd deed. Vergeet ook je beugel niet schoon te maken. Dat kun je doen met een tandenborstel en tandpasta. Je kunt hem af en toe ook in een bakje met een speciaal bruistablet doen.

Met een vaste beugel is het iets lastiger om je tanden te poetsen. Poets eerst het gedeelte van je tanden en kiezen boven de slotjes. Poets daarna de slotjes zelf en eindig met het deel van je tanden en kiezen onder de slotjes. Gebruik hiervoor een tandenborstel met een rechte steel, een korte borstelkop en niet te harde nylon haartjes. Er zijn ook speciale tandenborstels voor een slotjesbeugel. Met een ragertje kun je de ruimte tussen de beugel en de tanden poetsen. Vergeet je tandvlees niet! Ook kun je voor het slapengaan een minuut spoelen met een mondspoelmiddel.

Links en downloads